زاویه؛ به گزارش وبگاه تک‌کرانچ، تقاضای جهانی برای خدمات شرکت‌های ابری جایگزین غول‌های این حوزه با هدف دسترسی ارزان‌تر به واحد پردازش گرافیکی افزایش چشمگیری یافته است. به عقیده کارشناسان، دلیل این شور و اشتیاق برای استفاده از خدمات ابری جایگزین و سرازیر شدن سرمایه به این حوزه، هوش مصنوعی مولد است. به عنوان مثال، شرکت ارائه‌دهنده زیرساخت پردازش گرافیکی «CoreWeave»، طی روزهای اخیر موفق شد 1.1 میلیارد دلار سرمایه جدید برای توسعه کسب و کار خود جذب کند.

با تداوم رونق هوش مصنوعی مولد، تقاضا برای سخت‌افزار اجرا و آموزش مدل‌های هوش مصنوعی مولد افزایش می‌یابد. پردازنده‌های گرافیکی با برخورداری از هزاران هسته می‌توانند به صورت موازی همه معادلات مدل‌های مولد را انجام دهند و از نظر معماری، انتخابی منطقی برای آموزش، تنظیم دقیق و اجرای مدل‌های در حال اجرا محسوب می‌شوند. از همین روی، به دلیل هزینه بالای استقرار و استفاده از پردازنده‌های مذکور، بسیاری از توسعه‌دهندگان و سازمان‌ها به استفاده از خدمات ابری شرکت‌های جایگزین روی می‌آورند.

در چنین شرایطی، بازیگران  بزرگ فعال در حوزه محاسبات ابری، مانند شرکت خدمات وب آمازون (AWS)، گوگل کلود و مایکروسافت آژور کمبودی در  واحدهای پردازش گرافیکی و سخت‌افزار تخصصی برای وظایف هوش مصنوعی مولد ندارند، اما حداقل برای برخی از مدل‌ها و پروژه‌ها، سایر شرکت‌های ابری کوچک‌تر، جایگزینی مقرون به صرفه هستند.

سید ناگ، معاون خدمات و فناوری‌های ابری شرکت گارتنر طی اظهار نظری در این خصوص گفت: «شرکت‌هایی مانند «CoreWeave» در بازاری پا گذاشته‌اند که ما آن را «ارائه‌دهندگان ابری واحد پردازش گرافیکی به عنوان یک سرویس» می‌نامیم. با توجه به تقاضای زیاد برای پردازنده‌های گرافیکی، آن‌ها جایگزینی برای هایپراسکیلرها ارائه می‌دهند. آن‌ها پردازنده‌های گرافیکی انویدیا را انتخاب کرده و مسیر دیگری را برای بازار و دسترسی به پردازنده‌های گرافیکی فراهم کرده‌اند.»

ناگ اشاره می‌کند که حتی برخی از شرکت‌های بزرگ فناوری شروع به تکیه بر ارائه‌دهندگان ابری جایگزین کرده‌اند؛ زیرا با چالش‌های ظرفیت محاسباتی روبرو هستند.

وبگاه سی‌ان‌بی‌سی در ماه ژوئن سال گذشته، گزارش داد که مایکروسافت قراردادی چند میلیارد دلاری با «CoreWeave» امضا کرده است تا اطمینان حاصل کند که استارتاپ « OpenAI»، از توان محاسباتی کافی برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی مولد خود برخوردار است.

لی ساستار، تحلیل‌گر ارشد «Forrester» معتقد است که گسترش ارائه‌دهندگان خدمات ابری جایگزین به این بستگی دارد که آن‌ها بتوانند، واحدهای پردازش گرافیکی را با حجم بالا به صورت آنلاین عرضه کنند و آن‌ها را با قیمت‌های رقابتی پایین ارائه دهند. رقابت بر سر قیمت‌گذاری ممکن است چالش برانگیز باشد زیرا شرکت‌هایی مانند گوگل، مایکروسافت و خدمات وب آمازون نیز سرمایه‌گذاری‌های خود را در حوزه سخت‌افزار سفارشی برای اجرا و آموزش مدل‌ها افزایش می‌دهند.

پیوند منبع