زاویه؛ به گزارش وبگاه خبری گاردین، دولت اوکراین روز چهارشنبه سخنگوی مبتنی بر هوش مصنوعی وزارت امور خارجه این کشور با نام ویکتوریا شی را معرفی کرد. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، مقامات اوکراینی از این ابزار فناورانه برای انتشار بیانیه‌های رسمی وزارت امور خارجه استفاده خواهند کرد.

این وزارت‌خانه اعلام کرد که برای نخستین بار در تاریخ از یک سخنگوی دیجیتال برای قرائت بیانیه‌های خود استفاده خواهد کرد؛ البته این بیانیه‌ها همچنان توسط انسان‌ها نوشته خواهند شد. سرویس مطبوعاتی وزارت امور خارجه اعلام کرد، اظهارات شی توسط هوش مصنوعی تولید نمی‌شود، بلکه توسط افراد واقعی نوشته و تأیید می‌گردد.

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در این خصوص گفت: «این تنها بخش بصری است که هوش مصنوعی به ما کمک می‌کند تا آن را ایجاد کنیم.»

وی دلیل اصلی تولید شی را صرفه‌جویی در زمان و منابع برای دیپلمات‌ها دانست. سازندگان شی تیمی به نام «Game Changers» هستند که سابقه ساخت محتوای واقعیت مجازی مرتبط با جنگ روسیه و اوکراین را نیز در کارنامه دارند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، ظاهر و صدای شی از روزالی نومبره، خواننده مشهور اوکراینی الگوبرداری شده است.

دولت اوکراین همچنین برای جلوگیری از بروز خطا و انتشار اخبار جعلی، اظهارات منتشر شده را با یک کد QR دارای پیوند با متن بیانیه رسمی در وبگاه وزارت امور خارجه، همراه خواهد کرد.

پیوند منبع