زاویه؛ به گزارش وبگاه خبری «SCMP» و بر اساس مقاله‌ای که روز 23 آوریل در مجله «Nature Energy» منتشر شد، آکادمی علوم چین (CAS) موفق به تولید باتری آبی مبتنی بر ید و برم شده است که چگالی انرژی آن 1200 وات ساعت بر لیتر (Wh/L) است. این در حالی است که چگالی انرژی باتری‌های لیتیومی تنها 700 وات ساعت بر لیتر است.

به گفته این تیم، باتری مبتنی‌بر آبی که دانشمندان چینی با چگالی انرژی تقریباً دو برابر باتری‌های لیتیومی سنتی ساخته‌اند، می‌تواند راه را برای توسعه بیشتر این فناوری و ورود باتری‌های آبی به بخش خودروهای الکتریکی باز کند.

اعضای تیم توسعه دهنده فناوری جدید ادعا می‌کنند که ساخت باتری‌های آبی با چگالی انرژی بالا امکان‌پذیر است و گزینه‌ای برای توسعه ذخیره‌سازی انرژی برای شبکه و حتی وسایل نقلیه الکتریکی محسوب می‌شود.

با توسعه فناوری‌های نوظهور از جمله خودروهای خودران، مسئله بهینه‌سازی انرژی و کارآمدی باتری‌های مورد استفاده در این صنایع، به یکی از محورهای کلیدی بحث میان متخصصان بدل شده است و بسیاری از گروه‌های تحقیقاتی از سراسر جهان را به پژوهش درباره راهکارهای افزایش بهره‌وری باتری‌ها واداشته است. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که حوزه باتری و انرژی در آینده‌ای نزدیک به یکی از محورهای کلیدی نبرد فناورانه میان قدرت‌های برتر جهان بدل شود.

پیوند منبع