مرکز مطالعات سیاست اروپایی

مرکز مطالعات سیاست اروپا در مارس ۲۰۲۳ یک گروه ویژه برای فناوری‌‌های کوانتومی و امنیت سایبری راه‌اندازی کرد تا چالش‌های چندوجهی ناشی از تقاطع این دو حوزه را بررسی کند. این گروه ویژه چندرشته‌ای که از ذینفعان مختلفی تشکیل شده بود، به دنبال تدوین دستورالعمل‌های عملی برای دولت‌ها و کسب‌وکارها برای تسهیل ادغام فناوری‌های کوانتومی در اتحادیه اروپا (EU) و درعین‌حال کاهش خطرات مرتبط با امنیت سایبری بود.

در چشم‌انداز دائماً در حال تحول نوآوری و فناوری، اتحادیه اروپا که همواره چراغ انقلاب‌های صنعتی بوده است، در بزنگاه سرنوشت‌ساز عصر هوش مصنوعی قرار دارد. گزارش حاضر، میراث اتحادیه اروپا را در ارائه محصولات و فناوری‌های پیچیده، از موتور بخار گرفته تا شبکه جهانی وب را بررسی کرده و با مرور تما‌‌‌می‌این افتخارات، گوشزد می‌کند که در انقلاب فعلی هوش مصنوعی، این قاره خود را در موقعیتی منحصربه‌فرد می‌بیند که دیگر همانند دو قرن گذشته در خط مقدم نوآوری و فناوری نیست و نیازمند جهشی متحول‌کننده است.

دیجیتال یورو به دنبال تقویت موقعیت استراتژیک اروپا در عرصه مالی جهانی است و از حکمرانی و استقلال آن در سیستم‌های پرداخت محافظت می‌کند. علاوه بر این، دیجیتال یورو می‌تواند مزایای دیگری نیز برای اقتصاد اتحادیه اروپا داشته باشد.

ظهور سیستم‌های هوش مصنوعی مولد قدرتمند، گفتمان سیاست جهانی در مورد حکمرانی هوش مصنوعی را افزایش داده است. این سیستم‌ها با توانایی بسیار خود در تکرار مهارت‌های شناختی انسان، موجب احساس فوریت و نگرانی بین تنظیم‌کنندگان و رهبران جهان شده‌اند.

اتحادیه اروپا (EU) قانون هوش مصنوعی (AI) را معرفی کرده که در پی تنظیم توسعه و استفاده از هوش مصنوعی در اتحادیه اروپا است. تعریف هوش مصنوعی در این قانون از باب تعیین فعالیت‌های ذیل چارچوب نظارتی از اهمیت بالایی برخوردار است. این گزارش توسط مرکز مطالعات سیاست اروپا (CEPS) منتشرشده و توضیحاتی در مورد تعریف هوش مصنوعی آن‌طور که در قانون اتحادیه اروپا آمده، ارائه می‌دهد.