مؤسسه هوش مصنوعی انسان‌محور

رصدنامه اندیشکده ها

در سال گذشته، هوش مصنوعی مولد شاهد پیشرفت‌های قابل‌توجهی بود و اصطلاحاتی مانند ChatGPT و Bard به‌طور گسترده‌ای بین عموم مردم شناخته شد. غول‌های فناوری سرمایه‌گذاری‌های سنگینی در این حوزه انجام دادند، از جمله مایکروسافت که 10 میلیارد دلار در OpenAI و آمازون که 4 میلیارد دلار در Anthropic سرمایه‌گذاری کردند.

این گزارش چالش‌ها و فرصت‌هایی را که صنعت هوش مصنوعی با آن مواجه است، با تمرکز بر پیشرفت‌های GPT-4، استفاده روزافزون از هوش مصنوعی در تصمیم‌گیری‌های قانونی، و استقرار هوش مصنوعی در برنامه‌های کاربردی مرتبط با قوانین در دنیای واقعی را برجسته می‌کند.

هوش مصنوعی قابلیت تغییر شیوه آموزش را دارد، اما ریسک و چالش‌هایی را نیز به همراه دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. مزایای بالقوه هوش مصنوعی در آموزش شامل یادگیری شخصی، ارزیابی و بازخورد بهبودیافته و افزایش دسترسی در دانش‌آموزان معلول می‌شود. در مقابل، خطرات هوش مصنوعی نیز شامل تعصب الگوریتمی، مسائل مربوط به حریم خصوصی و پتانسیل بالای آن برای جایگزینی معلمان انسانی است.

گزارش «قدرت اقناع سیاسی هوش مصنوعی» در مؤسسه هوش مصنوعی انسان‌محور (HAI)  دانشگاه استنفورد منتشر شده و به بررسی تأثیر هوش مصنوعی بر اقناع سیاسی، تصمیم‌گیری‌های دموکراتیک و برنامه‌‌های کاربردی هوش مصنوعی در این حوزه، خطرات بالقوه و نیاز به مقررات و دستورالعمل‌‌های اخلاقی می‌پردازد.