زاویه؛ به نقل از گاردین، «ChatGPT»، روبات گفتگو محور مبتنی بر هوش مصنوعی از زمان راه‌اندازی در نوامبر سال گذشته، مسیر موفقیت را به سرعت طی کرده است. این برنامه با استفاده از حجم وسیع اطلاعات موجود در اینترنت و راهنمایی متخصصان می‌تواند به همه سؤالات پاسخ دهد و مقالات دانشگاهی، داستان‌های تخیلی و حتی نامه‌های تقاضای کار را تهیه کند. این برنامه جدیدترین محصول شرکت «Open AI»، یک شرکت پژوهشی غیرانتفاعی فعال در حوزه هوش مصنوعی است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، «Open AI»، این مدل را برمبنای «GPT3»، ساخته پیشین این شرکت طراحی کرده است.

«ChatGPT» براساس کلمات کتاب‌ها، مصاحبه‌ها و مقالاتی که در اینترنت موجودند، با استفاده از مدلی آماری، کلمات و جملات مطابق با متن قبلی را می‌سازد‌. پروفسور مایکل وولدریج، مدیر تحقیقات بنیادی هوش مصنوعی در موسسه «آلن تورینگ» لندن درباره عملکرد این ربات می‌گوید: «اگر من پیامی برای همسرم بنویسم با عنوان «من قرار است باشم»، کلمات تکمیلی احتمالی «در رستوران» یا «دیر» خواهند بود چرا که مضمون اغلب پیام‌های من به همسرم، همین است؛ «ChatGPT» همین کار را در مقیاس بزرگ انجام می‌دهد.»

به عبارت دیگر، می‌توان عملکرد این ربات را شبیه متن پیشگوی تلفن همراه اما در مقیاسی وسیع و گسترده دانست. «ChatGPT» در بررسی، گردآوری و قالب‌بندی اطلاعات مورد نیاز سؤالات، بسیار متبحرانه عمل می‌کند. با این وجود، برخلاف چت‌بات‌های قدیمی، «ChatGPT» به مسائلی که در مورد آن آموزش ندیده، پاسخ نمی‌دهد و پاسخ‌هایش نیز صحت‌سنجی نمی‌شوند، بنابراین علیرغم وجود پاسخ‌های قابل قبول از سوی این چت‌بات، هیچ تضمینی برای صحت اطلاعات ارائه شده در قالب پاسخ وجود ندارد.

«Open AI»، نیز در این مورد اذعان می‌کند که ممکن است گاهی اوقات پاسخ‌های «ChatGPT» قابل قبول اما نادرست و یا بی‌معنی باشد. همچنین دور از ذهن نیست که این روبات گاهی رفتار مغرضانه از خود نشان دهد.
با این‌حال تاکنون ایلان ماسک و بسیاری از کاربران، پیشرفت فناورانه ساخت چنین ابزاری را تحسین کرده‌اند.

پیوند منبع