زاویه؛ به نقل از EuroNews، شرکت گوگل اعلام کرد که از کاربران هوش مصنوعی خود در پلتفرم‌های گوگل کلود و «Workspace»، در صورت متهم شدن به نقض مالکیت معنوی، دفاع و به آن‌ها غرامت پرداخت خواهد کرد.

شرکت‌های بزرگ فناوری، مانند گوگل، سرمایه‌گذاری‌های کلانی بر توسعه هوش مصنوعی مولد انجام داده‌اند و برای گنجاندن آن در محصولات خود رقابت می‌کنند. این در حالی است که نویسندگان برجسته، تصویرگران و سایر صاحبان حق کپی‌رایت در چندین پرونده قضایی استدلال کرده‌اند که از آثار آن‌ها برای آموزش سیستم‌های هوش مصنوعی استفاده شده و محتوایی که سیستم‌ها ایجاد می‌کنند، ناقض حقوق آن‌ها است.

سخنگوی گوگل در همین راستا، مدعی شد که این شرکت نخستین شرکتی خواهد بود که چنین خسارتی پرداخت می‌کند. بنا بر اعلام این شرکت، سیاست جدید این شرکت درباره نرم‌افزارها از جمله پلتفرم‌های هوش مصنوعی «Vertex» و «Duet» که متن و تصاویر را در برنامه‌های «Workspace» و گوگل کلود تولید می‌کند، اعمال خواهد شد. در این بیانیه به چت‌بات گوگل، بارد، اشاره‌ای نشده است. این شرکت همچنین اعلام کرده است، کاربرانی که عمداً در پی نقض مالکیت معنوی با استفاده از خروجی‌های مبتنی بر این فناوری باشند، مشمول حمایت و پرداخت خسارت نمی‌شوند.

موج جدید شکایت‌ها بر سر هوش مصنوعی مولد عموماً شرکت‌هایی را که مالک این سیستم‌ها هستند، از جمله گوگل، هدف قرار داده است و تمرکز آن بر روی کاربران نهایی نیست. متهمان این پرونده‌ها مدعی هستند که استفاده از داده‌های آموزشی که از اینترنت برای آموزش سیستم‌هایشان جمع‌آوری شده، طبق قانون کپی‌رایت ایالات متحده واجد شرایط استفاده منصفانه است.

پیوند منبع