زاویه؛ به گزارش وبگاه خبری NYTimes، بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری جهان، امسال را با هشدار در خصوص توسعه غیرقابل کنترل هوش مصنوعی و لزوم محدودکردن دسترسی افراد به آن، سپری کرده‌اند. این در حالی است که مارک زاکربرگ، مدیر شرکت متا، مسیر متفاوتی را در پیش گرفته است. وی اخیراً اعلام کرد که قصد دارد، کد منبع آخرین و پیشرفته‌ترین هوش مصنوعی این شرکت را در اختیار عموم قرار دهد. دسترسی به این کد برای توسعه‌دهندگان و علاقه‌مندان به نرم‌افزار در سراسر جهان رایگان خواهد بود. به عقیده کارشناسان، این تصمیم می‌تواند، متا را دوشادوش رقبایی چون گوگل و مایکروسافت قرار دهد.

آخرین نسخه هوش مصنوعی متا با 40 درصد داده بیش‌تر نسبت به نسخه منتشر شده در ماه‌های گذشته، بسیار قدرتمندتر شده است. متا دستورالعمل دقیقی در خصوص نحوه استفاده توسعه‌دهندگان از نسخه بهبود یافته منتشر کرده است. مدیران این شرکت باور دارند که مجوز دسترسی برنامه‌نویسان به کد منبع این پلتفرم، بهترین راه برای بهبود بیش از پیش آن است. 

این اقدام پلتفرم مذکور را «متن‌باز» می‌کند و متخصصان می‌توانند آن را آزادانه کپی، اصلاح و استفاده مجدد کنند. این نرم‌افزار که «LLaMA 2» نام دارد، آن‌چه برای ساخت چت‌بات‌های هوش مصنوعی مانند «ChatGPT» نیاز است را فراهم می‌کند.

بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، کد منبع «LLaMA 2» تحت یک مجوز تجاری منتشر خواهد شد؛ بدین صورت که توسعه‌دهندگان می‌توانند، از هوش مصنوعی متا در کسب‌وکار خود استفاده کنند و در عوض متا نیز قادر خواهد بود که با پیشرفت‌های ایجاد شده توسط برنامه‌نویسان خارج از شرکت، پلتفرم خود را بهبود بخشد.

پیوند منبع