زاویه، به گزارش وبگاه TotalTele، شبکه زبان طبیعی توسعه یافته توسط آزمایشگاه بل (Bell Labs)، متعلق به شرکت نوکیا ، اپراتورها را قادر می‌سازد که شبکه‌ها را از طریق پیام‌های گفتاری ساده یا متنی به سرعت پیکربندی مجدد کنند. این آزمایشگاه اخیراً جدیدترین پیشرفت خود را در زمینه هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی رونمایی کرده است که به شرکت‌های مخابراتی اجازه می‌دهد، شبکه‌های خود را صرفاً با صدور دستورالعمل‌های شفاهی مدیریت و پیکربندی مجدد کنند.

این فناوری جدید که «شبکه زبان طبیعی» نامیده می‌شود، می‌تواند درخواست‌های نوشتاری یا گفتاری ساده را تفسیر کند، منابع شبکه را بر اساس آن تعیین و شبکه را متناسب با نیازهای خاص کاربر نهایی بهینه‌سازی کند.

در چنین شرایطی، اپراتورها و متخحصصان نیازی به کاوش کاتالوگ‌های فنی یا توضیحات پیچیده واسط برنامه‌نویسی نرم‌افزار کاربردی هنگام پیکربندی شبکه‌ها ندارند و این سیستم با استفاده از عبارت ساده‌ای مانند بهینه‌سازی شبکه در مکان X برای سرویس Y، کار خواهد کرد. چابا ولکان، رهبر تحقیقات اتوماسیون سیستم‌های شبکه در این مجموعه، توضیح داد که این درخواست‌ها می‌توانند، برای پیکربندی یک شبکه بی‌سیم در کارخانه‌ای برای اتوماسیون ربات‌ها یا بهینه‌سازی شبکه‌ها در فرایند بارگذاری حجم وسیع داده‌ها در رسانه‌های اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد.

همانطور که شبکه زبان طبیعی به دریافت دستورالعمل‌های بیشتر و انجام تنظیمات ادامه می‌دهد، هوش مصنوعی یاد می‌گیرد که چگونه شبکه را به بهترین شکل بهینه کند. در نهایت، شبکه می‌تواند نیازهای کاربران را پیش‌بینی و به‌طور خودکار و بدون دخالت انسان، مدیریت شبکه را بر عهده گیرد.

این نسخه بخشی از برنامه «UNEXT» شرکت نوکیا است که در راستای ایجاد یک سیستم عامل خودتنظیم‌گر و تعاملی با هدف تکرار موفقیت سیستم یونیکس آغاز شده است.

بنابر اعلام نوکیا، برنامه «UNEXT» با در نظر گرفتن هر عنصر، اعم از دستگاه، برنامه، میکروسرویس یا گره دسترسی، به عنوان یک موجودیت مستقل، به پیچیدگی روزافزون شبکه‌ها رسیدگی می‌کند.

پیوند منبع