زاویه؛ به نقل از Verdict، شرکت تحقیقاتی گلوبال دیتا پیش‌بینی کرد که عدم دسترسی شرکت‌های هوش مصنوعی چین به تراشه‌های پیشرفته، موجب عقب ماندن آن‌ها از رقبای آمریکایی خود در سال 2024 می‌شود. محدودیت‌های صادراتی ایالات متحده به چین، دسترسی پکن به تراشه‌های کلیدی مورد نیاز برای توسعه این فناوری، مانند واحدهای پردازش گرافیکی (GPU)، را در طول سال 2023 متوقف و با اختلال شدید کرد.

طبق گزارش مؤسسه گلوبال دیتا، از آنجا که قدرت محاسباتی مورد نیاز برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی با سرعتی بالا در حال افزایش است، شرکت‌های چینی احتمالاً به واسطه استفاده از پردازنده‌های گرافیکی کم‌توان از رقابت باز خواهند ماند؛ با این‌ حال چین قادر خواهد بود، در برخی از برنامه‌های کاربردی سخت‌افزاری مربوط به این فناوری به موفقیت دست یابد.

متخصصان گلوبال دیتا در گزارش هوش تماتیک: پیش‌بینی‌های فناوری، رسانه و مخابرات 2024 این مؤسسه (Thematic Intelligence: Tech, Media, & Telecom Predictions 2024 report) تصریح کردند: «با وجود سرمایه‌گذاری زیادی که چین برای توسعه هوش مصنوعی انجام می‌دهد، ایالات متحده در حال حاضر 13 مرکز از 15 مرکز تحقیقاتی هوش مصنوعی پیشرو جهان را در اختیار دارد. همچنین، ایالات متحده متخصصان سراسر جهان جذب می کند؛ در حالی که چین به استعدادهای داخلی خود متکی است.»

بر اساس برآورد جوزپ بوری، مدیر بخش تحقیقات گلوبال دیتا، ارزش کل بازار هوش مصنوعی تا سال 2030 به 909 میلیارد دلار خواهد رسید که نشان‌دهنده رشد 35 درصدی آن بین سال‌های 2022 تا 2030 است.

پیوند منبع