مهم‌ترین اخبار داخلی حوزه فناوری و فضای مجازی کشور را در زاویه بخوانید.

 

تعیین تعرفه تماس تصویری از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، سقف تعرفه یک دقیقه تماس ویدئویی برای سیم‌کارت‌های دائمی و اعتباری را 150 تومان اعلام کرد.

 

سازمان نصر از افزایش 55 درصدی تعرفه خدمات فناوری اطلاعات خبر داد

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور ، تعرفه‌های خدمات فنی و تخصصی حوزه فناوری در سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد. بر اساس تعرفه جدید، نرخ خدمات فناوری اطلاعات در کشور  55 درصد افزایش خواهد یافت.

 

وزیر ارتباطات: چشم‌انداز پیشرفت ۷۵ درصدی شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات، در مورد شبکه ملی اطلاعات گفت: «پروژه شبکه ملی اطلاعات تاکنون ۶۰.۱ درصد پیشرفت داشته و هدف‌گذاری ما برای رسیدن به ۷۵درصد تا پایان سال است.»

 

توافق تهران و دمشق برای ورود پلتفرم‌ها و تجهیزات ایرانی به سوریه

رئیس جمهوری و هیأت همراه طی سفر اخیر خود به کشور سوریه، با دولت این کشور به توافق‌هایی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات دست یافتند. ارائه خدمات فضایی و نوسازی زیرساخت‌های ارتباطی سوریه بخشی از این توافق‌ها محسوب می‌شود.

 

وعده تعیین نهاد ناظر بر VODها از سوی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه جهان‌آرا شبکه افق بدون اشاره به نام ساترا و دیگر نهادهای نظارتی،  مشخص شدن تکلیف نهاد ناظر بر VODها را وعده داد.

 

برگزاری نخستین جلسه شورای‌عالی فضای مجازی در دوره جدید

نخستین جلسه دوره جدید فعالیت شورای‌عالی فضای مجازی برگزار شد. بررسی گزارش وضعیت پیشرفت شبکه ملی اطلاعات، اولویت‌ها و نیازمندی‌ها در راستای ارائه خدمات بهتر به مردم، پیش‌نیازها و ظرفیت‌های لازم برای تحقق توسعه اقتصاد دیجیتال و حمایت از سرمایه انسانی، مهم‌ترین محورهای این جلسه بودند.

 

تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه اقتصاد دیجیتال در دستور کار معاونت علمی ریاست جمهوری

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور اعلام کرد که برنامه عمومی و جدی این دوره از معاونت علمی و فناوری، تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال است.

 

«اینترنت حرفه‌ای» به‌زودی در دسترس شرکت‌های داخلی قرار می‌گیرد

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور اعلام کرد که در پی مذاکرات و توافق صورت گرفته با وزارت ارتباطات، برخی مراکز نوآوری و هم‌آفرینی اینترنت پرسرعت و خاص دریافت خواهند کرد. این طرح با عنوان «اینترنت حرفه‌ای» طی ماه‌های آینده اجرایی می‌شود.

 

تمرکز دولت بر توسعه خدمات هوشمند

رئیس کارگروه دولت هوشمند نهمین جشنواره ملی فاوا، طی اظهار نظری اعلام کرد که توسعه خدمات هوشمند در دستور کار امسال دولت قرار دارد و به همین دلیل یکی از اهداف مهم این جشنواره، شناسایی خدمات هوشمند و معرفی آن‌ها است.

 

برنامه دولت برای تخصیص تسهیلات ‌۲۵۰ هزار میلیارد تومانی به کسب‌وکارها

معاون اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اختصاص حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به کسب‌وکار‌های کشور، در صورت تأمین منابع خبر داد. هدف از این اقدام ایجاد، تثبیت و توسعه اشتغال عنوان شده است.

 

فرصت یک هفته‌ای نهاد تنظیم‌گر به اپراتورها برای اصلاح تعرفه پیامک تجاری

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد که افزایش دو برابری تعرفه‌ پیامک‌های تجاری توسط برخی از اپراتورهای همراه به هیچ وجه قابل قبول نیست و چنین اقدامی در نهایت سبب افزایش هزینه‌های مردم خواهد شد.