زاویه؛ به نقل از Wired، از زمان شروع جنگ روسیه و اوکراین بسیاری از شرکت‌های فناوری از روسیه مهاجرت کرده‌اند. سامسونگ و اپل، دو برند محبوب تلفن همراه هوشمند جهان نیز از این کشور خارج شده‌اند. این کشور در پاسخ به تحریم‌های وضع شده، تلاش خود را برای دستیابی به خودکفایی در بخش‌های مختلف فناوری از جمله تولید تلفن هوشمند اندرویدی افزایش داده است.

شرکت ملی کامپیوتر روسیه (NCC)، یکی از بزرگترین شرکت‌های فناوری اطلاعات این کشور، وظیفه ساخت تلفن همراه بومی را تا پایان سال 2023 بر عهده دارد. هدف تولیدکننده، فروش 100 هزار دستگاه در کشور روسیه است. الکساندر کالینین، بنیانگذار این شرکت، در این خصوص به رسانه‌های محلی اعلام کرد که قصد دارد 10 میلیارد روبل در این پروژه سرمایه‌گذاری کند و امیدوار است تا سال 2026 بتواند 10 درصد از بازار مصرف تلفن همراه روسیه را به دست بیاورد.

این خبر تنها چند روز پس از آن منتشر شد که وزارت بازرگانی ایالات‌متحده صادرات تلفن و سایر لوازم الکترونیکی با ارزش بالاتر از 300 دلار را به روسیه ممنوع کرد.

گوگل که دیگر به‌روزرسانی‌های برنامه‌هایش را به کاربران روسیه ارائه نمی‌دهد، مانع استفاده مردم این کشور از خدمات رایگان مانند سرویس «Gmail»، برنامه «Maps»، فروشگاه «Play Store» و یوتیوب نشده است. این شرکت در خصوص نحوه استفاده تلفن همراه یاد شده از سیستم عامل اندروید، اظهار نظری نکرد.

پروژه جدید تولید تلفن هوشمند تنها یکی از تلاش‌های مسکو برای خودکفایی در حوزه فناوری و حاکمیت دیجیتال است. دولت این کشور قصد دارد با تخصیص مبالغ هنگفت یارانه برای توسعه صنعت الکترونیک این کشور، شرکت‌های روسی برای مشارکت در این پویش تشویق کند.

پیوند منبع