زاویه؛ به نقل از Gizmodo، تحقیقات جدید پنتاگون نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند، با اسکن و تجزیه‌و‌تحلیل متون، بروز خطا و نقض هنجارهای اجتماعی از سوی افراد را تشخیص دهد. این تحقیق از مدل‌های پیش‌بینی استفاده می‌کند که می‌توانند، پیام‌ها را برای یافتن «نقض هنجارهای اجتماعی»، بررسی کنند. محققان برای انجام این کار از «GPT 3» همراه با روشی برای تجزیه داده‌ها استفاده کردند تا نقض گسترده هنجارها در پیام‌های متنی را بیابند.

درحالی‌که هنجارهای اجتماعی می‌توانند از نظر فرهنگی خاص باشند و قوانین غیررسمی متعددی را پوشش دهند، ممکن است نحوه واکنش افراد به نقض هنجارها از طریق احساسات اجتماعی مبتنی‌بر تکامل، بسیار کلی باشد و نشانه‌هایی را برای شناسایی خودکار نقض هنجارها ارائه دهد. به عقیده کارشناسان، نتایج این پژوهش در تحلیل و استفاده آتی از عواطف اجتماعی در درک و تشخیص هنجارشکنی کمک می‌کند.

محققان این پروژه در نهایت به این نتیجه رسیدند که استراتژی سازنده برای شناسایی نقض هنجارهای اجتماعی، تمرکز بر مجموعه محدودی از احساسات اجتماعی مبین بروز خطا، همچون احساس گناه و شرم است. به عبارت دیگر، دانشمندان از هوش مصنوعی استفاده کردند تا بفهمند چه زمانی یک کاربر ممکن است، نسبت به کاری که انجام داده احساس بدی داشته باشد. آن‌ها برای این کار از طریق «GPT 3» داده‌های مصنوعی تولید و سپس از طبقه‌بندی متن «zero-shot» برای آموزش مدل‌های پیش‌بینی‌کننده استفاده کردند تا به‌طور خودکار احساسات اجتماعی در آن داده‌ها را شناسایی کنند.

تأمین مالی این تحقیق بر عهده آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی پنتاگون (DARPA) بوده است. این سازمان تحقیقاتی که در سال 1958 ایجاد شده است، در طول یک قرن اخیر در تحقیقات و توسعه نظامی ایالات متحده پیشرو بوده و نقش به‌سزایی در توسعه برخی از مهم‌ترین نوآوری‌های فناورانه آمریکا، از جمله هواپیماهای بدون سرنشین، واکسن‌ها و اینترنت، ایفا کرده است. این آژانس همواره حوزه‌های تحقیقاتی بسیاری را به امید یافتن برگ برنده دیگری برای ماشین جنگی آمریکا تأمین مالی می‌کند.

به عقیده بسیاری از کارشناسان، هدف پنتاگون از پیشبرد این تحقیقات، ایجاد نرم‌افزاری است که بتواند احساسات موجود در جوامع خارجی را در تقابل‌های آتی این کشور، تجزیه و تحلیل کند.

پیوند منبع