زاویه؛ به گزارش وبگاه خبری Reuters، سخنگوی کنگره فیلیپین اعلام کرد که این کشور قصد دارد بر مبنای قانون هوش مصنوعی ملی خود، یک چارچوب نظارتی برای منطقه جنوب شرقی آسیا پیشنهاد دهد.

مارتین روموالدز در نشست داووس، اذعان داشت که فیلیپین چارچوب قانونی را به اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (ASEAN) همزمان با آغاز ریاست خود بر این اتحادیه در سال 2026 ارائه خواهد کرد.

وی همچنین افزود: «ما می‌خواهیم چارچوبی قانون به اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا هدیه کنیم. دیجیتالی‌سازی، در سیاست اقتصادی ما یک اولویت است. در کنار این مسئله، امنیت سایبری و نگرانی‌ها و مسائل آن، از جمله هوش مصنوعی مولد، حوزه‌ای است که به حمایت و تنظیم‌گری زیادی نیاز دارد. ما معتقدیم که می‌توانیم در این اتحادیه، در سایه تنظیم‌گری از این پیشرفت‌ها استفاده کنیم.»

در حال حاضر، تنظیم‌گران جهانی در حال رقابت برای تدوین پیش‌نویس مقرراتی هستند که بر توسعه و استفاده از هوش مصنوعی مولد حاکم شود. به عقیده کارشناسان، چنین اقدامی در سطح اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا می‌تواند، چالشی بزرگ باشد. این سازمان بین‌المللی، منطقه‌ای با 700 میلیون نفر جمعیت و 10 کشور با قوانین کاملاً متفاوت در حوزه تعدیل محتوا، مالکیت معنوی، اطلاعات نادرست، رسانه‌های اجتماعی و استفاده از اینترنت را در بر می‌گیرد.

این در حالی است که بر اساس گزارش وبگاه رویترز، پیش‌نویس «راهنمای اخلاق و حکمرانی هوش مصنوعی» که فیلیپین برای این اتحادیه در نظر گرفته است، در برخی موارد با اقدامات فناورانه دولت‌های عضو تضادی آشکار شدید دارد.

از سوی دیگر، برخی از مدیران فناوری بر این باور هستند که این راهنمای داوطلبانه بار انطباق را کاهش می‌دهد و امکان نوآوری بیشتر را در منطقه فراهم می‌کند.

روموالدز در ادامه قوانین مربوط به هوش مصنوعی مولد را برای فیلیپین سیار مهم قلمداد کرد و افزود: «این وظیفه ما در کنگره است که چارچوبی قانونی ارائه دهیم که نه تنها برای فیلیپین بلکه برای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا مناسب باشد.»

پیوند منبع