زاویه؛ به نقل از SCMP، گزارش انجمن «Zhongguancun» یا «ZGC»  نشان می‌دهد که چین اکنون 369 یونیکورن فعال دارد. بر اساس برآوردهای صورت گرفته بیش از یک‌چهارم این شرکت‌ها در بخش هوش مصنوعی و نیمه‌هادی فعال هستند. بر اساس این گزارش، میانگین ارزش یونیکورن‌های چینی 3.8 میلیارد دلار است.

در این گزارش آمده است که تعداد یونیکورن‌ها در بخش هوش مصنوعی و نیمه‌هادی به ترتیب 14.1 و 12.2 درصد از مجموع 369 شرکت را تشکیل می‌دهند. طبق گزارش  انجمن مذکور، غول‌های چینی از جمله هلدینگ تنسنت، غول تجارت الکترونیک علی‌بابا و شرکت جست‌وجوی اینترنتی بایدو در مجموع 25 یونیکورن را توسعه داده‌اند و شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر منابع اصلی تأمین مالی یونیکورن‌های این کشور هستند.

با این حال، چین همچنان در تعداد کلی یونیکورن‌ها از ایالات متحده عقب مانده است. بر اساس شاخص جهانی یونیکورن 2024 که اوایل این ماه توسط مؤسسه تحقیقاتی هورون منتشر شد، سال گذشته بیش از 700 یونیکورن فعال در ایالات متحده وجود داشته است.

به عقیده بسیاری از کارشناسان، افزایش تنش‌های ژئوپلیتیک میان واشنگتن و پکن می‌تواند بر تلاش‌های آتی استارت‌آپ‌های چینی برای جذب سرمایه تأثیر بگذارد. جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده سال گذشته فرمانی اجرایی امضا کرد که سرمایه‌گذاری آمریکا در فناوری‌های حساس چین از جمله نیمه‌هادی‌ها و هوش مصنوعی را محدود می‌کند.

پیوند منبع