زاویه؛ به نقل از SCMP، جرالد یین ژیائو، رئیس و مدیرعامل شرکت چینی «Advanced Micro Fabrication Equipment Inc» یا «AMEC»، یکی‌از سازندگان برجسته تجهیزات نیمه‌هادی و تراشه این کشور، معتقد است که محدودیت‌های صادراتی و سرمایه‌گذاری واشنگتن، آمریکا را به مقصود و هدف مدنظرش نمی‌رساند. او در کنفرانس سالانه تجهیزات نیمه‌هادی چین در وکسی (Wuxi)، ضمن اشاره به محدودیت‌های صادرات و سرمایه‌گذاری ایالات متحده در چین، هدف این کشور را عقب افتادن پکن از صنعت روز تراشه‌سازی خواند و گفت که چین این را نخواهد پذیرفت.

یین ژیائو ، 5 نسل عقب افتادن صنعت تراشه، عدم توسعه چین در حوزه نیمه‌هادی و هوش مصنوعی و صنایع محاسبات کوانتومی را هدف اقدامات واشنگتن علیه این کشور از زمان شروع محدودیت‌ها تا کنون اعلام کرد. او هلند و ژاپن را دو کشور اصلی تأمین تجیزات نیمه‌هادی چین معرفی کرد و گفت که آمریکا با علم به این موضوع، از این کشورها برای جلوگیری از پیشرفت چین استفاده کرده است.

به گفته متخصصان صنعت تراشه حاضر در کنفرانس، شرکت‌های فعال در حوزه تجهیزات نیمه‌هادی چینی هم از نظر سهم بازار و هم از نظر پیچیدگی‌های تکنولوژیکی از همتایان جهانی خود عقب هستند. آن‌ها معتقدند که جبران این عقب ماندگی، نبردی دشوار برای شرکت‌های چینی در شرایط کنونی است. این شرکت‌ها از طرفی در واردات محدودیت دارند و از طرفی محصولات بومی همه نیازهای آن‌ها را برآورده نمی‌کنند.

پیوند منبع