زاویه؛ به نقل از Verdict، طبق اعلام صندوق سرمایه‌گذاری اروپایی «Creandum»، اروپا می‌تواند در 20 سال آینده از ایالات متحده به‌عنوان قطب فناوری جهان، پیشی بگیرد. تحقیقات یاد شده، نشان می‌دهد که این قاره درحال‌حاضر، با 88 درصد، بالاترین نرخ رشد یونیکورن‌های فناوری را از سال 2014 در اختیار دارد.

کارشناسان صندوق مذکور مدعی هستند که دهه پیش‌رو بهترین دهه اروپا برای تأسیس شرکت‌های فناوری پیشرو در جهان است. بر اساس این مطالعه، سرمایه‌گذاری جهانی خطرپذیر در این منطقه چهار برابر شده و بیش‌از یک‌سوم سرمایه‌گذاری‌های جهانی در مراحل اولیه را به خود اختصاص داده است.

استفان هلگسون، متخصص «Creandum»، در این خصوص گفت: «ما مطمئن هستیم که در 20 سال آینده، اروپا می‌تواند در بخش‌های فناوری نوظهور، از جمله سلامت دیجیتال، فناوری آب‌وهوا، فین‌تک و هوش مصنوعی، پیشتاز شود.»

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که برخی از قوی‌ترین بخش‌ها در اروپا شامل فین‌تک، سلامت دیجیتال و فناوری آب و هوا هستند و هوش مصنوعی مولد نیز در این بازه زمانی رشد بیشتری را تجربه خواهد کرد.

کارشناسان یکی از دلایل این نتیجه‌گیری را حجم سرمایه‌گذاری در این قاره اعلام می‌کنند. بیش‌از 20درصد از بودجه سرمایه‌گذاری خطرپذیر اروپا در سال 2023 به فناوری آب‌و‌هوا اختصاص یافته است؛ درحالی‌که این رقم در ایالات متحده تنها 7درصد است.

هلگسون در این خصوص گفت: «ما تجربه تبدیل شرکت‌های فناوری مستقر در اروپا مانند اسپاتیفای، به رهبران جهانی حوزه فعالیت خود را داریم و دریافتیم که چگونه نرم‌افزار می‌تواند روندهای غالب را دچار اختلال کند. بیشتر شدن جاه‌طلبی‌های نسل بعدی بنیان‌گذاران، انتظار داریم شاهد تأسیس غول‌های فناوری بیشتری در این قاره باشیم.»

پیوند منبع