زاویه؛ به نقل از Weforum، همه‌گیری کووید 19، فرایند دیجیتالی شدن را در سرتاسر جهان به شکل چشمگیری تسریع کرد و دسترسی به فناوری‌های دیجیتال در چنین شرایطی، امکان ادامه زندگی را برای مردم فراهم کرد؛ با این وجود، این بحران فراگیر در حوزه سلامت، به تشدید نابرابری‌های موجود برای 2.6 میلیارد نفر انسان فاقد دسترسی به اینترنت در سراسر جهان، انجامید.

مجمع جهانی اقتصاد، با هدف بهبود زندگی یک میلیارد نفر تا سال 2025، جنبشی جهانی متشکل از رهبران صنایع و دولت‌ها به نام «اتحاد ادیسون» (EDISON) راه‌اندازی کرده است که با اولویت‌بخشی به مشارکت دیجیتال، در پی فراهم ساختن امکان دسترسی میلیون‌ها نفر به اینترنت است تا بتوانند، به خدمات حیاتی در حوزه مراقبت‌های بهداشتی، مالی و آموزش دسترسی یابند.

بر اساس برآوردهای صورت گرفته، این اتحاد، همکاری و اقدامات متقابل برای افزایش سرمایه‌گذاری دیجیتال را تقویت می‌کند و در حال تجمیع تعهدات جهانی برای تسریع در ارائه سرویس‌های دیجیتال به گروه‌های جمعیتی محروم و فاقد دسترسی به خدمات است.

چالش‌های پیش‌رو

گزارش‌های آماری حاکی از آن است که اگرچه اکثر مردم جهان در مناطق تحت پوشش شبکه پهن باند زندگی می‌کنند؛ اما 33 درصد از مردم جهان، معادل حدود 2.6 میلیارد نفر، هم‌چنان آفلاین هستند. هزینه خدمات پهنای باند ثابت و سیار برای مصرف‌کنندگان معمولی ​​در اکثر اقتصادهای کم درآمد، بسیار بالاست. به عبارت دیگر، یک طرح پایه داده تلفن همراه در این کشورها تقریباً 9 درصد درآمد متوسط ​​افراد هزینه دارد و هزینه آن چندین برابر بیشتر از کشورهایی با درآمد سرانه بالاتر است.

این آمار نگران کننده در حالی منتشر شده است که دسترسی به خدمات دیجیتال مقرون به صرفه و همچنین مهارت‌های دیجیتالی مورد نیاز برای استفاده از آن‌ها دیگر امری تجملاتی محسوب نمی‌شود و یک ضرورت است. از همین روی، رهبران صنعت و بازیگران دولتی، این چالش پیچیده و فوری را در اولویت دستور کار مجمع قرار داده‌اند؛ زیرا هیچ بخشی نمی‌تواند به تنهایی به حل این چالش بپردازد.

رویکرد موجود برای بهبود شمول دیجیتال

اتحاد ادیسون نخستین گردهمایی جهانی رهبران بخش خصوصی و دولتی است که بازیگران صنعت مخابرات و فناوری اطلاعات و ارتباطات را با کادر مراقبت‌های بهداشتی، خدمات مالی، آموزشی و سرمایه‌گذاران همراه می‌کند و به سمت دیجیتالی شدن می‌برد.

این اتحاد در سپتامبر 2021، چالش «یک میلیارد زندگی» (1 Billion Lives Challenge) را آغاز کرد، تا زندگی یک میلیارد نفر در سرتاسر جهان را از طریق فراهم ساختن دسترسی دیجیتال مقرون به صرفه به مراقبت‌های بهداشتی، آموزشی و خدمات مالی تا سال 2025، بهبود بخشد. برنامه‌های اتحاد ادیسون از اکتبر 2022، با بیش از 250 طرح شمول دیجیتال در 90 کشور، زندگی بیش از 500 میلیون نفر را تحت تأثیر قرار داده است.

این برنامه‌ها تضمین می‌کنند که شهروندان به دستگاه‌های هوشمند مقرون‌به‌صرفه دسترسی داشته و از مهارت‌های دیجیتالی مناسب برای بهره‌گیری از مزایای اقتصاد دیجیتال برخوردار باشند.

پائولا اینگابیر، وزیر فناوری ارتباطات اطلاعات و نوآوری رواندا، درباره برنامه مذکور گفت:

ما در حال اجرای برنامه‌هایی هستیم که دسترسی شهروندانمان به دستگاه‌های هوشمند مقرون‌به‌صرفه و مهارت‌های دیجیتالی مناسب برای بهره‌گیری از مزایای اقتصاد دیجیتال را تضمین می‌کند. ما از شرکا، شرکت‌ها و دولت‌ها در اتحاد ادیسون دعوت می‌کنیم تا اجرای تعهدات خود را در راستای تضمین شمول دیجیتال جهانی و پایدار برای یک میلیارد نفر تسریع کنند.

 

دستاوردهای اتحاد ادیسون

اهم دستاوردهای شاخص اتحاد ادیسون و چالش «یک میلیارد زندگی» تا به امروز، عبارت است از:

  • فراهم ساختن دسترسی 280 میلیون نفر به خدمات مالی دیجیتال 
  • فراهم ساختن دسترسی 90 میلیون نفر به خدمات دیجیتالی حوزه سلامت و مراقبت‌های بهداشتی 
  • توانمندسازی 18 میلیون جوان از طریق ارائه آموزش با کیفیت آنلاین در قالب سرویس‌های یادگیری از راه دور و مهارت‌افزایی شغلی در مناطق محروم

اتحاد ادیسون، ابتکار مرکز انقلاب صنعتی چهارم، وابسته مجمع جهانی اقتصاد است. نزدیک به 50 رهبر فعال، از مدیران اجرایی شرکت‌ها گرفته تا وزرا و رؤسای سازمان‌های بین‌المللی، از این طرح حمایت می‌کنند.

پیوند منبع