زاویه؛ به گزارش وبگاه خبری Verdict، قانون‌گذاران آمریکایی، دولت جو بایدن را برای ممانعت از استفاده شرکت‌های آمریکایی از فناوری منبع باز تراشه، تحت فشار قرار داده‌اند. این در حالی است که فناوری منبع باز «RISC V» به‌طور مرتب در چین مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عقیده کارشناسان، این اقدام یک گام جدید بزرگ در جنگ فناوری ایالات متحده با چین و ضربه دیگری به همکاری فرامرزی این دو کشور در صنعت فناوری است.

طراحی مجموعه دستورالعمل استاندارد باز، «RISC V»، یک فناوری رایگان در دسترس است که می‌تواند، به عنوان یک قطعه ضروری در پازل تولید تراشه‌های گوشی‌های هوشمند، تراشه‌های هوش مصنوعی و سایر موارد استفاده شود. این استاندارد طراحی فاقد حق امتیاز و رایگان، رقیب مستقیم محصولات تولید شده تحت معماری طراحی سازنده نیمه‌هادی مستقر در بریتانیا، هولدینگ آرم (ARM)، محسوب می‌شود.

برخی قانون‌گذار آمریکا طی روزهای اخیر، از دولت بایدن خواسته‌اند، تحریم‌هایی مشابه تحریم‌های صادرات نیمه‌هادی‌ها به چین، بر شرکت‌های آمریکایی که از این فناوری استفاده می‌کنند، اعمال کند. قانون‌گذاران مدعی هستند که همکاری نزدیک شرکت‌های آمریکایی با چین می‌تواند، امنیت ملی این کشور را به خطر اندازد؛ زیرا پکن از همکاری با شرکت‌های آمریکایی برای پیشرفت صنعت نظامی و نیمه هادی خود استفاده می‌کند.

مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، در بیانیه‌ای گفت: «حزب کمونیست چین از «RISC V» برای دور زدن محدودیت‌های ناشی از تسلط ایالات متحده بر مالکیت معنوی معماری طراحی تراشه، سوءاستفاده می‌کند. شرکت‌های ایالات متحده نباید از استراتژی انتقال این فناوری که در خدمت تضعیف قوانین کنترل صادرات آمریکا است، حمایت کنند.»

این در حالی است که محبوبیت استاندارد طراحی منبع باز «RISC V» در سطح جهانی در حال افزایش است و بسیاری از شرکت‌های بزرگ فناوری از آن استقبال کرده‌اند.

گوگل اخیراً اعلام کرده است که برای ساخت تراشه‌های مورد نیاز جهت توسعه سیستم عامل اندروید، از استاندارد «RISC V» استفاده خواهد کرد. کوالکام، شرکت تولید‌کننده تراشه و نرم‌افزار آمریکایی نیز برای تولید این تراشه‌ها با برخی خودروسازان همکاری می‌کند.

علاوه بر این، معماری مذکور به عنوان یک فناوری حیاتی در راستای خودکفایی در تولید بومی تراشه، در چین مورد استقبال قرار گرفته است.

به گفته کارشناسان، اعمال محدودیت بر نحوه کار شرکت‌های آمریکایی با فناوری منبع باز می‌تواند، تأثیر منفی بر شرکت‌های آمریکایی داشته باشد و سرعت پیشرفت این فناوری را کاهش دهد.

پیوند منبع