زاویه؛ به گزارش APN؛ یک سال پس از بزرگ‌ترین سانحة آتش‌سوزی تاریخ ایالت کلرادوی آمریکا که منجر به ویرانی ۱۱۰۰ خانه در این ایالت شد، قانون‌گذاران این ایالت می‌خواهند با استفاده از هوش مصنوعی آتش‌سوزی را پیش‌بینی و از بروز بحران پیش‌گیری کنند. پنجشنبه ۲۶ ژانویه، کمیته سنای کلرادو به اتفاق آراء به لایحة تخصیص دو میلیون دلار برای انجام آزمایشی این طرح رأی مثبت داد. در مرحله بعد،‌ می‌بایست این لایحه به کمیته تخصصی سنای ایالت فرستاده شود.

کارکرد این برنامه این‌گونه خواهد بود که پس از نصب چند دوربین در قله کوه‌ها از هوش مصنوعی برای نظارت بر فیلم‌ها و کمک به تشخیص علائم اولیه آتش‌سوزی استفاده می‌شود. جوآن جینال، سناتور دموکرات کلرادو، در جلسه بررسی این لایحه گفت: «با تشخیص حجم اندکی دود می‌توانیم جان بسیاری از انسان‌ها، خانه‌ها و جنگل‌ها را نجات دهیم.»

به تازگی آتش‌نشان‌ها از هوش مصنوعی و فناوری برای بهبود کارایی و افزایش سرعت خدمات خود استفاده می‌کنند. به‌جای انسان در برج‌های دیده‌بانی از دوربین‌هایی استفاده می‌شود که هوش مصنوعی آن‌ها به قدری دقیق است که می‌تواند دود را از مه صبحگاهی تشخیص دهد.

وان جونز، رئیس بخش مدیریت احتراق کلرادو، می‌گوید: «با کمک این فناوری می‌توانیم به‌سرعت و با قدرت اقدامات اولیه را انجام دهیم و از پیامدهای حوادث بکاهیم.»

خشک‌سالی تاریخی و تغییرات آب‌وهوایی مقابله با آتش‌سوزی‌های جنگلی را در غرب آمریکا دشوارتر کرده؛ به گفته دانشمندان گرم‌شدن هوا نیز این آتش‌سوزی‌ها را بیشتر و مخرب‌تر کرده است می‌کند.