مقدمه

تحقق استقلال کشور، کاهش وابستگی و جلوگیری از دست‌اندازی بیگانگان در فضای مجازی، تأمین نیازهای عمومی مردم و ایجاد زیست‌بوم متناسب با فرهنگ اسلامی ـ ایرانی، منوط به تحقق شبکه ملی اطلاعات و مستلزم فعالیت نظام‌مند و فراگیر در تقویت، ساماندهی و توسعه محتوا و خدمات کاربردی فضای مجازی است. به بیان دیگر، از یک سو معماری و کارکرد شبکه ملی اطلاعات بر اساس نیازمندی‌های خدمات و محتوا طراحی می‌شود و عملکرد آن، تاثیر مستقیمی بر ارتقای کیفیت خدمات و محتوا خواهد داشت و از سوی دیگر، تقویت، ساماندهی و توسعه محتوا و خدمات کاربردی فضای مجازی، در پیشرفت، ارتقاء و کاربردی‏‏‌تر شدن شبکه ملی اطلاعات از اهمیت ویژه‌‏ای برخوردار است.
ماده۱ـ خط مشی‌های حاکم بر شبکه ملی اطلاعات
به منظور استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی در جهت استقلال و تسهیل خدمت‌رسانی، عدالت، شفافیت و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی، خط مشی‌های حاکم بر شبکه ملی اطلاعات به شرح ذیل است:
۱-۱- درون‌زایی و خوداتکایی؛
۲-۱- برون‌نگری؛
۳-۱- فرصت‌سازی؛
۴-۱- بازدارندگی، پایداری و تاب‌آوری در مقابل انواع تهدیدات؛
۵-۱- حکمرانی یکپارچه و منعطف؛
۶-۱- روزآمدی، نوآوری و آینده‌نگری؛
۷-۱- مشارکت فعال ذی‌ربطان؛
۸-۱- کارکرد فرهنگی ـ اجتماعی مبتنی بر نقشه مهندسی فرهنگی کشور؛
۹-۱- توسعه سبز و سلامت محور.

‏ماده ۲ـ اهداف راهبردی و عملیاتی در افق ۱۴۰۴

۲ـ ۱ـ اهداف راهبردی

۱-۱-۲- دستیابی به جامعه‌‍‏ای پیشرو و اخلاق‌‏مدار، با بهره‌‏مندی عادلانه همه آحاد جامعه از فرصت‌‏های فضای مجازی و رشد محتوا و خدمات داخلی، ارتقاء کیفیت زندگی و افزایش سواد فضای مجازی منطبق بر ارزش‌‏های اسلامی ـ ایرانی؛
۲-۱-۲- ارتقاء جایگاه و کسب سهم مناسب از اقتصاد دیجیتال و شکوفایی کسب‏ و ‏کارهای دانش‏‌بنیان، خلاق و مولد با بهره‌‏گیری از ظرفیت‌‏های شبکه ملی اطلاعات مبتنی بر سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی؛
۳-۱-۲- فراهم‏‌سازی زمینه‏‌های حکمرانی صالحانه در فضای مجازی با تاکید بر مردم‌‏سالاری دینی، عدالت اجتماعی، آزادی‏‌های مشروع و مسئولانه، حفظ کرامت و حقوق انسان‌‏ها و امنیت عمومی، شفافیت نظام اداری و مقابله با فساد و جرایم سایبری؛
۴-۱-۲- استقرار نظام جامع و فراگیر در سطح ملی، برای امن‏‌سازی، پایدارسازی و تداوم ارایه خدمات زیرساخت‏‌های حیاتی، حساس و مهم؛
۵-۱-۲- ارتقاء جایگاه جمهوری اسلامی ایران به تراز قدرت‌‏های سایبری جهانی با ایجاد موازنه تاثیر و گسترش تعاملات دوجانبه و چندجانبه با دیگر کشورها در جهت اجماع‏‌سازی، گفتمان‏‌سازی، اقناع و شکل‏‌دهی به قواعد، مقررات و استانداردهای فضای مجازی با ابتکارعمل و رویکرد مواجهه فعال؛
۶-۱-۲- حضور جریان‏‌ساز و هدفمند در عرصه‌‏های ملی و فراملی فضای مجازی برای ترویج گفتمان انقلاب اسلامی.

۲ـ۲ـ اهداف عملیاتی

اهداف عملیاتی شامل چهار بخش است؛ در بخش اول به‌‏صورت جامع به اهداف عملیاتی شبکه ملی اطلاعات پرداخته شده و در سه بخش دیگر، آن دسته از اهداف عملیاتی که موجب پیشرفت، ارتقاء و کاربردی‌‏تر‏شدن شبکه می‏‌شود، ارایه شده است.

۲ـ۲ـ۱ـ اهداف عملیاتی شبکه ملی اطلاعات

۱-۱-۲-۲- پوشش هشتاد درصدی دسترسی پهن‌‏باند ثابت خانوارها با متوسط سرعت دسترسی بیست ‏و پنج مگابیت ‏بر ثانیه و پوشش صددرصد جمعیت کشور برای دسترسی پهن‏‌باند سیار با سرعت متوسط ده مگابیت‏ بر ثانیه؛
۲-۱-۲-۲- مزیت‌بخشی اقتصادی و تعرفه‌گذاری رقابتی در دسترسی به خدمات کاربردی و محتوای داخلی به میزان حداقل دو برابر و در دسترسی به خدمات پایه کاربردی شبکه ملی اطلاعات به میزان حداقل سه برابر نسبت به رقبای خارجی تا سال ۱۴۰۰؛
۳-۱-۲-۲- مزیت بخشی کیفی[۱] در دسترسی به خدمات و محتوای داخلی به میزان پنج برابر نسبت به خدمات و محتوای خارجی تا پایان سال ۱۴۰۰؛
۴-۱-۲-۲- ارایه خدمات پایه کاربردی داخلی با سهم ترافیک هفتاد به سی نسبت به خدمات پایه کاربردی خارجی مشابه در سبد مصرفی کاربران و نرخ رشد سالیانه ۱۵ درصدی؛
۵-۱-۲-۲- ایجاد امکان اتصال حداقل ده درصد کاربران با دسترسی مبتنی بر نسل جدید ارتباطات‏؛
۶-۱-۲-۲- هزینه سالانه دسترسی پهن باند خانگی به حداکثر دو درصد از سرانه درآمد ناخالص ملی؛
۷-۱-۲-۲- امکان اتصال و دسترسی پرسرعت سازمان‏ها، مراکز آموزشی، پژوهشی، حوزوی، کسب‏‌و‏کارها و کاربران تجاری با حداقل سرعت صد مگابیت ‏بر ثانیه؛
۸-۱-۲-۲- تأمین کیفیت[۲] شبکه در اتصال بین دو نقطه داخلی شبکه‌های هسته و تجمیع با تأخیر کمتر از سی میلی ‏ثانیه، اتلاف بسته داده[۳] کمتر از یک میلیونیوم[۴] و تاخیر متغیر[۵] کمتر از دو میلی ‏ثانیه؛
۹-۱-۲-۲- تأمین خدمات مستقل زمان شبکه[۶] برای همه زیرساخت‌های حیاتی، حساس و مهم کشور بدون وابستگی به سامانه‌های ناوبری جهانی نظیر GPS ؛
۱۰-۱-۲-۲- مدیریت کامل منابع[۷] ملی و بین‏المللی مورد استفاده در زیرساخت ارتباطی کشور؛
۱۱-۱-۲-۲- پشتیبانی کامل زیرساخت های ارتباطی کشور از نسخه شش پروتکل اینترنت[۸] و کسب سهم سی درصدی در لایه دسترسی؛
۱۲-۱-۲-۲- ارایه خدمات زیرشبکه‏‌های امن و مدیریت‏‌پذیر‏؛
۱۳-۱-۲-۲- ایجاد حداقل سه قطب مرکز داده در سه استان و ایجاد نقطه حضور بین‌‏‏الملل در منطقه ویژه ارتباطات و فناوری اطلاعات با رعایت اصول دفاعی و امنیتی؛
۱۴-۱-۲-۲- شکل‏گیری حداقل سه فراهم‏‌کننده خدمات ابری داخلی با قابلیت تأمین نیازهای زیرساختی، ذخیره‌‏سازی، پردازشی و سکویی برای همه خدمات پایه داخلی و کسب سهم بازار هشتاد درصدی از کل نیاز خدمات ابری کشور؛
۱۵-۱-۲-۲- استقرار کامل خدمات پایه کاربردی داخلی (با اولویت پیام رسان اجتماعی و موتور جستجو) با قابلیت تأمین نیازهای ملی و پاسخگویی به همه محتواهای مورد نیاز کشور با اولویت محتواهای خط و زبان فارسی تا سال ۱۴۰۰؛
۱۶-۱-۲-۲- قرارگیری زبان فارسی به عنوان زبان پیش‏فرض در هشتاد درصد خدمات و تجهیزات هوشمند همراه؛
۱۷-۱-۲-۲- استفاده از سیستم ‏عامل داخلی برای تمامی مراکز نظامی و امنیتی و زیرساخت‏‌های حیاتی در نسخه‏‌های رومیزی، سرور و سیستم‌های کنترل صنعتی؛
۱۸-۱-۲-۲- تأمین یک سیستم‏عامل داخلی امن تلفن همراه؛
۱۹-۱-۲-۲- کسب حداقل بیست درصد از سهم بازار گوشی تلفن همراه هوشمند با سیستم‏عامل داخلی توسط تولیدکنندگان داخلی؛
۲۰-۱-۲-۲- مصون‏سازی، کاهش آسیب‏پذیری و افزایش پایداری و تاب‏‌آوری امنیتی و دفاعی شبکه ملی اطلاعات در برابر تهدیدات بدون اتکا به خدمات خارجی؛
۲۱-۱-۲-۲- ایجاد گذرگاه‌های ایمن داخلی؛
۲۲-۱-۲-۲- تحقق کامل گذرگاه‌های ایمن مرزی؛
۲۳-۱-۲-۲- رشد بومی‏‌سازی تجهیزات شبکه به میزان ده درصد سالیانه بر اساس اولویت‏‌های تعیین شده توسط مرکز ملی فضای مجازی؛
۲۴-۱-۲-۲- بومی‏‌سازی سامانه های امنیتی موردنیاز شبکه ملی اطلاعات به میزان صددرصد؛
۲۵-۱-۲-۲- اجرای کامل نظام پیشگیری و مقابله با حوادث فضای مجازی و نظام هویت معتبر در فضای مجازی مصوب شورای عالی فضای مجازی؛
۲۶-۱-۲-۲- تأمین ادله الکترونیکی در خدمات شبکه ملی اطلاعات در چارچوب قوانین کشور و مصوبات شورای عالی فضای مجازی؛
۲۷-۱-۲-۲- اجرای الزامات صیانت از حریم خصوصی و حقوق عامه در سطح خدمات شبکه ملی اطلاعات در چارچوب طرح مصوب شورای عالی فضای مجازی و قوانین کشور؛
۲۸-۱-۲-۲- (غیرقابل انتشار)؛
۲۹-۱-۲-۲- ارتقاء سالم‏‌سازی خدمات شبکه ملی اطلاعات به میزان بیست درصد در سال؛
۳۰-۱-۲-۲- ارتقاء سطح آمادگی امنیتی و دفاعی شبکه ملی.

۲ـ۲ـ۲ـ اهداف عملیاتی خدمات کاربردی

۱-۲-۲-۲- رسیدن به شاخص تمرکز مطلوب[۹] در سکوهای بومی خدمات؛
۲-۲-۲-۲- استقرار کامل سکوهای ارایه خدمات الکترونیکی اعم از دولت، سلامت، تجارت، آموزش، قضایی، گردشگری، حمل‏و‏نقل و انتظامی با تعرفه مناسب برای آحاد مردم؛
۳-۲-۲-۲- دستیابی به سهم ده درصدی اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد کشور؛
۴-۲-۲-۲- افزایش سهم خرده فروشی الکترونیکی به میزان ده درصد از کل بازار خرده‏‌فروشی کشور؛
۵-۲-۲-۲- رسیدن مجموع سرمایه‌‏گذاری صندوق‏‌های سرمایه‌‏گذاری جسورانه معادل دویست میلیون یورو در سال و سهم جمع‌سپاری در کشور معادل شصت میلیون یورو در سال؛
۶-۲-۲-۲- ایجاد حداقل دو سکوی ارایه خدمت با سهم بیست درصدی از کاربران منطقه و دارای بازار جهانی؛
۷-۲-۲-۲- استقرار نظام جامع تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی؛
۸-۲-۲-۲- نظام مندسازی فعالیت خدمات خارجی در شبکه ملی اطلاعات.

۲ـ۲ـ۳ـ اهداف عملیاتی محتوا [۱۰]

۱-۳-۲-۲- استقرار نظام تنظیم مقررات زنجیره تولید، نشر و مصرف محتوا؛
۲-۳-۲-۲- استقرار نظام مالکیت معنوی و مادی محتوای داخلی تا سال ۱۴۰۰؛
۳-۳-۲-۲- دستیابی اقتصاد محتوای داخلی به سهم پانزده درصدی از اقتصاد دیجیتال کشور با نرخ رشد سالیانه پنجاه درصد؛
۴-۳-۲-۲- تحقق سهم هفتاد درصدی خدمات محتوایی داخلی (اعم از ویدیوی درخواستی و اشتراک ویدیو) از ترافیک مصرفی کاربران با نرخ رشد سالیانه چهل درصدی از طریق تنظیم مقررات تولید و خدمات محتوا؛
۵-۳-۲-۲- سهم حداقل چهل درصدی محتوای حرفه ای داخلی سازگار با فرهنگ اسلامی ـ ایرانی از سبد محتوای حرفه‏ای سکوهای داخلی و سکوهای خارجی مجاز در کشور؛
۶-۳-۲-۲- ایجاد شبکه اختصاصی ایمن، سالم و مفید کودک و نوجوان و افزایش سهم ترافیک محتوای مفید اختصاصی رده‌‏‏های سنی کودک و نوجوان به پانزده درصد از ترافیک کل کشور؛
۷-۳-۲-۲- تامین نیاز کشور به دانشنامه عمومی فراگیر و دانشنامه‌ها و بانک‌های اطلاعاتی تخصصی در حوزه‌‏های مختلف علوم؛
۸-۳-۲-۲- افزایش نرخ رشد سالیانه سی درصدی سهم بازی‏‌های رایانه‌‏ای داخلی؛
۹-۳-۲-۲- تامین نیاز محتوایی کشور در خدمات ویدیوی درخواستی و اشتراک ویدیو از طریق سامانه‌ها و سکوهای داخلی با حداقل ده میلیون مشترک فعال؛
۱۰-۳-۲-۲- گسترش منطقه‌ای و بین‌‏المللی سامانه‌های داخلی اعم از شبکه‌های اجتماعی و نمایشی برخط با جذب سی درصد از کاربران منطقه غرب آسیا، کشورهای عضو اکو و کشورهای عربی؛
۱۱-۳-۲-۲- رده‏‌بندی محتوای حرفه‌ای منتشر شده و محتوای کاربر محور با تأکید بر سازوکارهای خود تنظیم‏‌گری؛
۱۲-۳-۲-۲- افزایش سهم صفحات فارسی از وب به بیش از چهار درصد؛
۱۳-۳-۲-۲- کسب سهم چهل درصدی ابزارهای بومی خط و زبان فارسی و آزادسازی پیکره‌ها و منابع محتوایی مورد نیاز؛
۱۴-۳-۲-۲- دستیابی به حداقل سه سامانه خدمات ارزیابی و صحت‌‏سنجی اخبار و محتوا؛
۱۵-۳-۲-۲- تامین نیاز کشور در حوزه سکوهای آموزشی فراگیر اعم از آموزش‌‏های دانشگاهی، مقاطع تحصیلی، عمومی و مهارتی با ظرفیت ارایه خدمات به بیست میلیون کاربر؛
۱۶-۳-۲-۲- رشد سالیانه چهل درصدی سهم تبلیغات قانونی از کل بازار تبلیغات سکوهای داخلی و خارجی فعال در کشور؛
۱۷-۳-۲-۲- افزایش سالیانه بیست‏‌وپنج درصدی محتوای مرتبط با فرهنگ‌‏سازی و سواد فضای مجازی.

۲ـ۲ـ۴ـ اهداف عملیاتی سالم‌‏سازی محتوا و امنیت خدمات

۱-۴-۲-۲- کاهش نرخ رشد جرایم فضای مجازی به میزان سالیانه حداقل سی درصد با فراهم‌‏سازی امکانات، زیرساخت‏‌های لازم و ارتقاء توان پیشگیری و مقابله با جرایم و حوادث فضای مجازی؛
۲-۴-۲-۲- ارتقاء توان دستگاه‌‏های امنیتی، انتظامی و قضایی در اشراف اطلاعاتی و شناسایی و مقابله با تخلفات و جرایم سازمان‏‌یافته فضای مجازی به میزان حداقل سالیانه بیست‌‏وپنج درصد؛
۳-۴-۲-۲- کاهش متوسط زمان پاسخگویی به استعلام‌‏های قضایی و رسیدگی به شکایات مرتبط با جرایم فضای مجازی به میزان سالیانه حداقل سی درصد؛
۴-۴-۲-۲- ارتقاء سالم‏‌سازی و کاهش محتوای آسیب‌رسان و مجرمانه در فضای عمومی به میزان سالیانه حداقل سی درصد؛
۵-۴-۲-۲- استقرار نظام حقوقی و دیپلماسی سایبری در حفظ و صیانت از حقوق و منافع ملی؛
۶-۴-۲-۲- ارتقاء اشراف، رصد، ضرایب امنیتی و امکان اعمال سیاست‌‏های حاکمیتی در لایه خدمات کاربردی و محتوا بر اساس پیوست امنیتی؛
۷-۴-۲-۲- ایجاد نظام هوشمند بومی امنیت و دفاع سایبری؛
۸-۴-۲-۲- مدیریت مخاطرات و ارتقاء امن‏سازی خدمات به میزان سالیانه حداقل سی درصد؛
۹-۴-۲-۲- کاهش مدت زمان رسیدگی به حوادث فضای مجازی به میزان سالیانه حداقل سی‏‌درصد از طریق تقویت تیم‏‌های پاسخگویی به حوادث.

ماده ۳ـ معماری شبکه ملی اطلاعات

با توجه به مصوبات جلسه‌‏های شماره پانزده مورخ 03/10/1392 و شماره سی‌‏وپنج مورخ 20/09/1395 شورای عالی فضای مجازی، شبکه ملی اطلاعات به‌‏عنوان یک زیرساخت پیچیده و برخوردار از زیرسیستم‌ها، اجزای متنوع و تعاملات چندوجهی بین اجزاء و زیرسیستم‌‏ها، نیازمند یک مدل مفهومی برای ترسیم معماری است تا در عین ساده و قابل فهم‏بودن، نشان‌‏دهنده تمامیت و انطباق آن با سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات باشد. معماری شبکه ملی اطلاعات نیز نیازمند الگویی است تا توصیف‏‌کننده ساختار و روابط پیچیده و درهم‌‏تنیده بین اجزاء و زیرسیستم های شبکه ملی اطلاعات باشد و تصویر جامعی از شبکه ملی اطلاعات ارایه کند.
مدل مفهومی شبکه ملی اطلاعات مطابق محدوده تعیین شده در شکل شماره ۱ و نمایه معماری فنی آن مطابق شکل شماره ۲ است. براساس این مدل، لایه‏‌های محتوا و خدمات کاربردی خارج از قلمرو شبکه ملی اطلاعات براساس سند تبیین الزامات این شبکه است، لیکن تأمین نیازهای ملی فضای مجازی، تحقق استقلال و کاهش وابستگی و مداخله بیگانگان در فضای مجازی کشور، مستلزم شکل‌گیری و پیشرفت تمامی لایه‌‏ها، به‌‏صورت همگن و هماهنگ است. این معماری با رویکردی جامع و خدمت‏گرا[۱۱] و با در نظرگرفتن سبد خدمات شبکه ملی اطلاعات، پاسخگوی نیازهای کنونی مندرج در اسناد بالادستی بوده و با نگاهی[۱۲] به فناوری‌‏های آینده[۱۳]، زمینه توسعه و مزیت‌‏بخشی برای زیست‏‌بوم خدمات و محتوای اسلامی ـ ایرانی را ایجاد خواهد کرد.

 

 

ماده ۴-اجزای شبکه ملی اطلاعات

اجزای شبکه ملی اطلاعات در دو بخش زیرساخت و خدمات شبکه ملی اطلاعات در جدول شماره ۱ ارایه شده است. مرکز ملی فضای مجازی موظف است با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مدل مفهومی، نمایه معماری فنی و اجزای شبکه ملی اطلاعات را متناسب با نیاز و تحولات فناورانه و ملاحظات حکمرانی در دوره های زمانی دوساله و در چارچوب اهداف این سند بازنگری کند.

 

ماده ۵- اقدامات کلان و نگاشت نهادی

فهرست اقدامات کلان و نگاشت‏های نهادی مرتبط با اهداف عملیاتی شبکه ملی اطلاعات به شرح جدول شماره ۲ است. اقدامات کلان و نگاشت نهادی برای تحقق اهداف عملیاتی خدمات کاربردی و محتوا، در چارچوب تقسیم کار مرکز ملی فضای مجازی خواهد بود.

پاورقی:

۱-با شاخص RTT و سنجه های ICMP و TCP
۲- این مشخصات شامل تغییرات ناشی از اعمال سیاست‌های حاکمیتی نیست.
۳-Packet Loss
۱۰ * e – 6 °
۵-Jitter
۶-NTP
۷-از قبیل نام و نشان، آدرس و فرکانس
۸-IPv6
۹-مرکز ملی فضای مجازی شاخص تمرکز مطلوب گروه‌های خدماتی مختلف فضای مجازی را در دوره‌های دو ساله اعلام می‌کند.
۱۰-محتوا در این حوزه به هر اثر دیجیتال دیداری، شنیداری، نوشتاری و یا هر ترکیبی از آنها اطلاق می‌شود. محتوا از منظر نوع تولید، به کاربر محور و حرفه‌ای ( اعم از موسیقی، فیلم و سریال ) تقسیم شده که ضوابط و الزامات آن در نظام تنظیم مقررات زنجیره تولید، نشر و مصرف محتوا و خدمات محتوایی تعیین می‌‍شود.

پیوند نگاشت نهادی