سیاستهای ساماندهی خدمات پیامکی ارزش افزوده و پیامک انبوه در شبکههای ارتباطی
با توجه به توسعه و پیشرفت فناوریها در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات و گسترش استفاده از این ابزار ارتباطی در تمام سطوح جامعه و استفاده گسترده از خدمات پیامک انبوه و خدمات ارزش افزوده پیامکی در شبکههای ارتباطی سیاستهای زیر در شورای عالی فضای مجازی مورخ ۱۳۹۳/۱۱/۱ به تصویب رسید.
۱ـ تعاریف به کاربرده شده در این مصوبه به شرح زیر است:
الف) خدمات پیامک انبوه: خدماتی است که پیامکها از طریق فرستنده مشخص و از طریق شبکه های ارتباطی بدون درخواست قبلی کاربران و پرداخت هزینه توسط آنان دریافت می شود و جنبه تبلیغی و یا اطلاع رسانی دارد.
ب) خدمات ارزش افزوده پیامکی: خدماتی پیامکی است که کاربران به خواست خود آن را انتخاب نموده و باید برای دریافت این خدمات مبلغی را به ارائه کننده خدمات پرداخت کنند و شامل مسابقات، سرگرمی، محتوای فرهنگی، مذهبی و علمی است. پ) ارائهکننده خدمات ارتباطی: دارندگان پروانه ایجاد و بهره برداری از شبکه های ثابت و همراه از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات.
ت) ارائه کننده خدمات محتوایی پیامرسان: اشخاصی که با دریافت مجوز موضوع بند۳ این مصوبه، خدمات پیامکی انبوه و ارزش افزوده را از طریق شبکه ارائه کننده خدمات ارتباطی به کاربران ارائه می کنند.
۲ـ هرگونه محتوا در خدمات پیامکی انبوه و ارزش افزوده پیامکی باید با رعایت قوانین و مقررات کشور و عدم مغایرات با ارزش های ایرانی ـ اسلامی باشد. به منظور پایش محتوا، کار گروهی با مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضویت نمایندگان دادستانی کل کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت اطلاعات، وزارت کشور، وزارت دادگستری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان تبلیغات اسلامی، نیروی انتظامی و مرکز ملی فضای مجازی تشکیل شده و گزارش عملکرد آن هر شش ماه به دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی ارائه میشود.
۳ـ هرگونه فعالیت برای ارائه خدمات محتوایی پیامکی در چهارچوب قوانین و مقررات با اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امکانپذیر است. مسئولیت تمامی فعالیت های مربوطه برعهده دارنده مجوز بوده و درصورت بروز هرگونه جرم یا تخلف در ارائه خدمات، براساس قوانین و مقررات جاری کشور و ضوابط پروانه های صادره حسب مورد با ارائه کنندگان خدمات ارتباطی یا ارائه کنندگان خدمات موضوع بند «الف» و «ب» این مصوبه به وسیله مراجع ذیربط برخورد خواهد شد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است درصورت وجود خلاء قانونی و یا مقرراتی٬ پیشنهادهای لازم را تهیه و به تصویب مراجع ذیربط برساند. نحوه برخورد با تخلفات براساس آیین نامه ای خواهد بود که به تأیید کارگروه می رسد.
۴ـ به منظور حفظ و صیانت از اطلاعات خصوصی مخاطبان پیام و براساس قوانین به ویژه قانون جرایم رایانه ای٬ ارائه کنندگان خدمات ارتباطی و ارایه کنندگان خدمات محتوایی پیامکی حق واگذاری٬ فروش و یا دراختیار قراردادن این اطلاعات به دیگران را ندارند. استفاده از فهرست مخاطبان خدمات پیامکی صرفاً با رعایت حریم خصوصی کاربران مجاز است. ضوابط این خدمات را کارگروه موضوع ماده ۲ این مصوبه تعیین خواهد کرد.
۵ـ پایش و ممیزی محتوایی که در خدمات ارزش افزوده پیامکی استفاده می شود، به صورت قبل از انتشار و محتوایی که در خدمات پیامک انبوه استفاده می شود به صورت پس از انتشار خواهد بود. ارائهکنندگان خدمات موضوع این مصوبه٬ مکلفند همکاری لازم را جهت فراهم کردن امکان نظارت بر خط دبیرخانه کارگروه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چهارچوب تعیین شده برای بررسی محتوا، تعداد ارسال شده و گروه مخاطبان خدمات به عمل آورند.
۶ـ ارائهکنندگان خدمات ارتباطی باید امکان فعالسازی و یا غیرفعال نمودن دریافت پیامکهای انبوه را برای کاربران فراهم کنند.