سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی
مقدمه:
سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی در افق 1410 در چهار بخش ارزشها، چشم انداز، اهداف و اقدامات کلان تنظیم شده است. این سند از طریق مطالعه اسناد راهبردی و چشم انداز سایر کشورها در حوزه فضای مجازی، تحلیل وضع موجود و مطلوب، تحلیل اسناد بالادستی (قانون اساسی، سند چشم انداز و احکام مقام معظم رهبری (مدظله العالی) برای شورای عالی فضای مجازی کشور) و اخذ نظر مراکز علمی، پژوهشی و دانشگاهی کشور و دستگاههای دولتی و حکومتی و سازمانهای مرتبط با فضای مجازی تنظیم شده است. دو بخش ارزشها و چشم انداز این سند، در هفتاد و یکمین جلسه مورخ ۱7/03/1400 و دو بخش اهداف و اقدامات کلان آن در هشتاد و چهارمین جلسه مورخ ۱1/05/1401 شورای عالی به تصویب رسید.
الف- ارزشها:
۱- اعتقادات، احکام و اخلاق اسلامی و ارزشهای انقلاب اسلامی؛
۲- استقلال، حاکمیت ملی و نفی سلطه خارجی؛
٣- انسجام، وحدت و اعتماد ملی؛ مسئولیتپذیری و پاسخگویی؛
۵- حکمت، خردگرایی و هوشمندی؛
۶- مشارکت ذیربطان در حکمرانی؛
۷- صلحطلبی عادلانه و احترام متقابل در روابط بینالملل؛
۸- خودکفایی، خوداتکایی و نوآوری در تأمین نیازهای پایه شهروندان؛
۹- هویت و سبک زندگی اسلامی- ایرانی و خانواده محوری؛
۱۰- عدالت، کرامت انسانی و آزادی مسئولانه؛
۱۱- صیانت از حریم خصوصی و حقوق عامه؛
۱۲- قانونگرایی و انضباط اجتماعی؛
۱۳- امنیت ملی؛
۱۴- منافع ملی؛
۱۰۵- سلامت محتوا؛
۱۶ – شفافیت و دسترسی آزاد و عادلانه به اطلاعات و خدمات، با حفظ حقوق و مصالح فرد و جامعه؛
۱۷- توجه به اقشار و گروههای اجتماعی خاص، اعم از کودکان و نوجوانان، سالمندان و کمتوانان جسمی و ذهنی؛
۱۸- حفظ محیط زیست
ب- چشم انداز:
فضای مجازی جمهوری اسلامی ایران در افق ۱4۱۰، فضایی در امتداد فضای واقعی، سالم، مفید، ایمن، پیشران پیشرفت سایر حوزهها، متکی بر ظرفیت درونزای کشور، برخوردار از منابع انسانی متخصص، ماهر، مؤثر و کار آمد، برخوردار از مراکز علمی و پژوهشی، شرکتهای دانش بنیان و صنایع پیشرفته داخلی است. برای حرکت جهشی، ابتکار عمل دارد. از استقلال هوشمندانه و عالمانه، با کمترین وابستگی برخوردار است و حضوری فعال، مبتکرانه، قوی و هدفمند در مجامع و نهادهای منطقهای و بینالمللی دارد. الهامبخش در جهان اسلام، نقشآفرین در صحنه جهانی، جزء قدرتهای برتر سایبری و مقام اول ارایه خدمات فضای مجازی در منطقه غرب و جنوب غرب آسیا با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بینالملل و استفاده صلحآمیز از فضای مجازی با مشارکت همه کشورها در توسعه آن، رفع حکمرانی کشورهای سلطهگر بر شبکه جهانی اینترنت و اصلاح آن با همکاری سایر کشورها است؛
ارزشها، هنجارها و سبک زندگی اسلامی – ایرانی مبتنی بر فرهنگ پیشرفت پایدار در فضای مجازی کشور نهادینه شده و نیازها و خدمات نو، جذاب و متنوع بهویژه در حوزههای آموزش، سلامت، تجارت، حمل و نقل، آب، انرژی و سرگرمی برای کاربران ایرانی فراهم است. نظام حکمرانی در بهرهگیری از فضای مجازی براساس حاکمیت ملی، عدالت، آزادی و صیانت از حقوق مردم و در برخورداری از مدیریتی یکپارچه حاصل از ارتباط به هم پیوسته و همگرای بخشهای حاکمیتی، عمومی، تعاونی و خصوصی، پیشتاز است. با مشارکت شهروندان، سازمانها، کسب و کارها و تمام بخشهای عمومی و خصوصی، امنیت و سلامت این فضا در بالاترین سطح است.
دارای زیرساختهای مطمئن، امن، پایدار، یکپارچه و گسترده در سراسر کشور بر بستر شبکه ملی اطلاعات و در ارتباط با شبکه جهانی است. از بلوغ فرآیندهای صنعتی مبتنی بر فناوریهای نوین، نقش مؤثر در اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانشبنیان و فرصتهای جدید شغلی برخوردار است و در بازارهای جهانی با افزایش سطح کیفیت و کمیت کالا و خدمات، حضوری رقابتی دارد و از مواجهه عالمانه و پیشتاز با تحولات ایران و جهان مبتنی بر مطالعات راهبردی و آیندهپژوهی در کلیه ابعاد فضای مجازی بر خوردار است.
ج- اهداف کلان:
۱- تحکیم و تقویت حکمرانی، اعمال حاکمیت و اقتدار ملی بر تمامی ابعاد و لایههای فضای مجازی کشور؛
۲- ترویج گفتمان انقلاب اسلامی، گسترش عمق راهبردی نظام و تحقق تمدن نوین اسلامی در فضای مجازی؛
۳- دستیابی به قدرت فضای مجازی (سایبری) جمهوری اسلامی ایران در تراز جهانی و جایگاه نخست قدرت فضای مجازی (سایبری) در بین کشورهای منطقه و نیل به توان بازدارندگی فضای مجازی (سایبری) موثر در سطح بین الملل؛
۴- تأمین حقوق، امنیت و منافع ملی در فضای مجازی و تحقق چندجانبه گرایی (دولت ها) در حکمرانی اینترنت؛
۵- قاعدهمندسازی دسترسی به دادههای خصوصی، عمومی و کلاندادهها، اعمال حاکمیت و حفاظت از دادههای ملی در برابر نفوذ و دست اندازی غیرمجاز؛
۶- بهینهسازی و افزایش کارآمدی نظام تصمیمگیری با استفاده از ظرفیتهای دادهای کشور متناسب با سرعت تحولات و آیندهنگری؛
۷- ارتقای سطح هوشمندی در نظامات ملی (از قبیل نظام آموزش، بهداشت، حمل و نقل و سایر خدمات شهری)؛
۸- تأمین امنیت همهجانبه فضای مجازی کشور در بالاترین سطح؛
۹- دستیابی به اشراف کامل و بهنگام بر تحولات فضای مجازی داخلی و بینالمللی؛
۱۰- تکمیل و روز آمدی شبکه ملی اطلاعات مطابق با تحولات فناوریهای فضای مجازی؛
۱۱- کسب مرجعیت رسانهای در فضای مجازی و رفع محاصره تبلیغاتی کشور؛
۱۲- تقویت و تحکیم ارکان فرهنگ و سبک زندگی اسلامی ایرانی در فضای مجازی کشور؛
۱۳- تحقق زیستبوم فضای مجازی سالم، مفید، ایمن، در دسترس و استطاعتپذیر؛
۱۴- توسعه خدمات و گسترش رفاه عمومی؛
۱۵- مردمیسازی و ارتقاء مشارکت اجتماعی در تولید، توزیع، حفاظت، صیانت از محتوا و خدمات اوقات فراغت و سرگرمی فضای مجازی؛
۱۶- دستیابی به خوداتکایی ملی در حوزههای علوم، فناوریها و صنایع راهبردی فضای مجازی؛
۱۷- تربیت و توانمندسازی شبکه سرمایه انسانی متخصص در منطقه و ایجاد مزیت راهبردی برای کشور در این حوزه؛
۱۸- ایجاد و پوشش فراگیر خدمات یکپارچه عمومی داخلی با مزیت نسبی برای مهاجرت کامل کاربران از سکوهای خارجی و غیربومی به سکوهای داخلی از قبیل حوزههای دولت، سلامت، تجارت و آموزش در فضای مجازی؛
۱۹ – دستیابی به جایگاه برتر در زنجیره ارزش خدمات و محتوا (اعم از آموزش، سرگرمی، رسانه و شبکههای اجتماعی و …) در کشورهای منطقه و جهان اسلام؛
۲۰- مثبت شدن تراز تجاری در محصولات و خدمات فضای مجازی؛
۲۱- دستیابی به سهم ده درصدی هسته اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد کشور؛
۲۲- تبدیل فضای مجازی کشور به کانون منطقهای تبادل داده و ارائه خدمات زیرساختی ارتباطی و اطلاعاتی و تجاری و بازرگانی به کشورهای منطقه؛
۲۳- تحقق کامل قوانین و مقررات کشور و فراهم شدن امکان پیشگیری و جلوگیری از وقوع جرم در فضای مجازی؛
۲۴- مصونیت زیرساختها و ارتقاء حفاظت از منافع ملی در برابر تهدیدات دشمنان در فضای مجازی؛
۲۵- آمایش سرزمین و توزیع عادلانه امکانات فضای مجازی؛
۲۶- پیشرانی فضای مجازی در اقتصاد دانش بنیان و مقاومتی و ایجاد فرصتهای جدید شغلی.
د) اقدامات کلان:
ردیف | وظایف محوله | نهاد متولی | نهاد همکار | مرجع تصویب |
---|---|---|---|---|
1 | تکميل و روزآمدسازي شبکه ملي اطلاعات با اولويت ارائه خدمات پايه فضاي مجازي نظير پيامرسان اجتماعي، موتور جستجو، سيستم عامل و خدمات مراکز داده | وفق مصوبه شصتوششمين جلسه مورخ 1399/06/25 شوراي عالي فضاي مجازي کشور | — | — |
2 | طراحي نظام اقتصاد ديجيتال | وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات | دستگاههاي عضو کارگروه اقتصاد ديجيتال دولت | کميسيون عالي تنظيم مقررات فضاي مجازي کشور |
3 | طراحي نظام حقوقي فضاي مجازي | معاونت حقوقي رياست جمهوري | — | شوراي معين |
4 | طراحي نظام قضائي فضاي مجازي | قوه قضاييه | — | شوراي معين |
5 | طراحي نظام انتظامي فضاي مجازي | فرماندهي انتظامي ج.ا.ا | 1-سپاه پاسداران انقلاب اسلامي؛ 2-وزارت اطلاعات | کميسيون عالي امنيت فضاي مجازي کشور |
6 | طراحي نظام علم، تحقيقات، فناوري و نوآوري فضاي مجازي | وزارت علوم، تحقيقات و فناوري | 1-دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي؛ 2-معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري 3-وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات 4-وزارت صنعت، معدن و تجارت 5-وزارت آموزش و پرورش | کميسيون عالي ارتقاي توليد محتواي فضاي مجازي کشور |
7 | طراحي نظام حکمراني دادهها (از قبيل انبارش، پردازش، تبادل، اشتراکگذاري، بهرهبرداري، تنظيمگري، امنيت، مالکيت، حريم خصوصي، طبقهبندي دادهها و کلان دادهها) | وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات | 1-قوه قضائيه 2-ستاد کل نيروهاي مسلح 3-سازمان صدا و سيماي ج.ا.ا 4-وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي 5-وزارت علوم، تحقيقات و فناوري 6-وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي 7-وزارت امور اقتصادي و دارايي 8-وزارت اطلاعات 9-مرکز آمار ايران | شوراي عالي فضاي مجازي کشور |
8 | طراحي نظام ديپلماسي فضاي مجازي (شرکتهاي فراملي، دولتها، نهادهاي بينالمللي و معاهدات بينالمللي فضاي مجازي) | وزارت امور خارجه | 1-قوه قضائيه 2-ستاد کل نيروهاي مسلح 3-معاونت حقوقي رياست جمهوري 4-وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات 5-وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي 6-وزارت اطلاعات 7-سازمان صدا و سيماي ج.ا.ا. | شورای معین |
9 | ساماندهي و توسعه اينترنت اشياء | وفق مصوبه پنجاهوسومين جلسه مورخ 1397/07/30 شوراي عالي فضاي مجازي کشور | — | — |
10 | استقرار نظام هويت معتبر | وفق مصوبه پنجاهونهمين جلسه مورخ 1398/06/09 شوراي عالي فضاي مجازي کشور | — | — |
11 | طراحي نظام دفاع فضاي مجازي (سايبري) | دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي | مرکز ملي فضاي مجازي کشور | شوراي عالي امنيت ملي |
12 | طراحي نظام سرگرمي، بازي و غنابخشي به اوقات فراغت در فضاي مجازي | وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي | 1-وزارت کشور 2-وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات 3-وزارت ورزش و جوانان 4-وزارت آموزش و پرورش 5-سازمان صدا و سيماي ج.ا.ا 6-سازمان تبليغات اسلامي | کميسيون عالي ارتقاي توليد محتواي فضاي مجازي کشور |
13 | طراحي دولت هوشمند و ارائه خدماتي از قبيل قضايي، انتظامي، سلامت، تجارت، آموزش، حملونقل، گردشگري و پولي- بانکي بر روي سکوهاي داخلي | وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات | 1-قوه قضائيه 2-ستاد کل نيروهاي مسلح 3-دستگاههاي عضو شوراي اجرايي 4-فناوري اطلاعات حسب موضوع | کميسيون عالي تنظيم مقررات فضاي مجازي کشور |
14 | طراحي نظام تأمين نيروي انساني حوزه فضاي مجازي | وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي | 1-دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي 2-معاونت علميوفناوري رياست جمهوري 3-سازمان اداري و استخدامي کشور 4-وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات | کميسيون عالي ارتقاي توليد محتواي فضاي مجازي کشور |
15 | کارگيري فناوريهاي نوين پولي و مالي در فضاي مجازي (از قبيل بانک، بيمه، اوراق، پرداخت) | وزارت امور اقتصادي و دارايي | 1-وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات 2-بانک مرکزي ج.ا.ا. | کميسيون عالي تنظيم مقررات فضاي مجازي کشور |
16 | طراحي نظام بکارگيري فناوريهاي نوين فضاي مجازي از قبيل هوش مصنوعي، زنجيره بلوکي، پردازش کوانتومي و علوم داده | معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري | 1-دبيرخانه شوراي عالي انقالب فرهنگي 2-اعضاي کارگروه اقتصاد ديجيتال دولت 3-سازمان صدا و سيماي ج.ا.ا. | کميسيون عالي تنظيم مقررات فضاي مجازي کشور |
17 | طراحي نظام ديپلماسي عمومي فضاي مجازي | سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي | 1-دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي 2-وزارت امور خارجه 3-سازمان صدا و سيماي ج.ا.ا 4-مرکز مديريت حوزههاي علميه | ستاد رسانهاي فضاي مجازي کشور |
18 | الزامات و اقدامات مرتبط با کاربري منظومههاي ماهوارهاي در فضاي مجازي | وفق مصوبه هشتادودومين جلسه 1401/03/24 مورخ شوراي عالي فضاي مجازي کشور | — | — |
19 | طراحي نظام شهر هوشمند بومي، امن و پايدار (از قبيل سيستمهاي اجتماعي ـ فني ترافيک، زيرساخت و خدمات شهري، تدارکات و پشتيباني) | وزارت کشور | 1-وزارت راه و شهرسازي 2-وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات 3-وزارت اطلاعات 4-فرماندهي انتظامي ج.ا.ا 5-شهرداريهاي کلانشهرها. | کميسيون عالي تنظيم مقررات فضاي مجازي کشور |
20 | توسعه نظام محتوا و خدمات محتوايي در فضاي مجازي | وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي | 1-قوه قضائيه 2-وزارت آموزش و پرورش 3-وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي 4-وزارت صنعت، معدن و تجارت 5-وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات 6-وزارت امور اقتصادي و دارايي 7-سازمان صدا و سيماي ج.ا.ا. | کميسيون عالي ارتقاي توليد محتواي فضاي مجازي کشور |
21 | هوشمندسازي و تحول صنعتي و کشاورزي (بر پايه فناوريهاي نوين فضاي مجازي) | وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات | دستگاههاي عضو کارگروه اقتصاد ديجيتال دولت | کميسيون عالي تنظيم مقررات فضاي مجازي کشور |
22 | طراحي نظام «رمز ارز» اعم از ايجاد رمز ارز ملي و ساماندهي کاربري رمزارزهاي جهانروا | وزارت امور اقتصاد و دارايي | 1-قوه قضائيه 2-وزارت صنعت، معدن و تجارت 3-وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات 4-وزارت نيرو 5-وزارت اطلاعات 6-فرماندهي انتظامي ج.ا.ا 7-سازمان اطلاعات سپاه پاسداران 8-بانک مرکزي ج.ا.ا. | کميسيون عالي تنظيم مقررات فضاي مجازي کشور |
23 | استقرار نظام رسانهاي فضاي مجازي | وفق مصوبات پنجاهويکمين جلسه مورخ 1397/05/06 و هفتادوششمين جلسه مورخ 1400/09/30 شوراي عالي فضاي مجازي کشور | — | — |
24 | ساماندهي تبليغات تجاري در فضاي مجازي | وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي | 1-وزارت صنعت، معدن و تجارت 2-وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات 3-سازمان صدا و سيماي ج.ا.ا | کميسيون عالي ارتقاي توليد محتواي فضاي مجازي کشور |
25 | ساماندهي تبليغات اسلامي در فضاي مجازي | سازمان تبليغات اسلامي | 1-وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي 2-سازمان صدا و سيماي ج.ا.ا 3-مرکز مديريت حوزههاي علميه 4-دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم | کميسيون عالي ارتقاي توليد محتواي فضاي مجازي کشور |
26 | ساماندهي تبليغات سياسي (از قبيل انتخابات و پويشها) در فضاي مجازي | وزارت کشور | 1-شوراي نگهبان 2-مجلس شوراي اسلامي 3-وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي 4-سازمان صدا و سيماي ج.ا.ا 5-جامعه اطلاعاتي | کميسيون عالي امنيت فضاي مجازي کشور |
27 | تأمين زيرساختهاي فناورانه توسعه خط و زبان فارسي در فضاي مجازي (از قبيل پيکربندي داده، پردازش زبان طبيعي، واژهسازي، خط، مترجمها، مبدلها، تشخيص صدا، دستيار صوتي) | معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري | 1-وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي 2-وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات 3-وزارت علوم، تحقيقات و فناوري 4-فرهنگستان زبان و ادب فارسي | کميسيون عالي ارتقاي توليد محتواي فضاي مجازي کشور |
28 | ترويج و ارتقاي سواد فضاي مجازي (از قبيل فرهنگ کاربري و هوشيارسازي) | وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي | 1-دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي 2-وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات 3-سازمان پدافند غيرعامل کشور | کميسيون عالي ارتقاي توليد محتواي فضاي مجازي کشور |
29 | طراحي نظام فضاي مجازي سالم، مفيد و ايمن (صيانت از کودک و خانواده) | وفق مصوبات بيستودومين جلسه مورخ 1393/12/12 و هفتادويکمين جلسه مورخ 1400/03/17 شوراي عالي فضاي مجازي کشور | — | — |
30 | طراحي نظام آموزش مجازي (حوزه آموزش و پرورش) | وزارت آموزش و پرورش | 1-دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي 2-وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات 3-سازمان صدا و سيماي ج.ا.ا. | کميسيون عالي ارتقاي توليد محتواي فضاي مجازي کشور |
31 | طراحي نظام آموزش مجازي (حوزه آموزش عالي) | وزارت علوم، تحقيقات و فناوري | 1-دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي 2-وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي 3-وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات 4-سازمان صدا و سيماي ج.ا.ا. | کميسيون عالي ارتقاي توليد محتواي فضاي مجازي کشور |
32 | طراحي نظام تعليم و تربيت هوشمند | وزارت آموزش و پرورش | دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي | کميسيون عالي ارتقاي توليد محتواي فضاي مجازي کشور |
33 | ساماندهي بازار کار متناسب با تحول مشاغل فضاي مجازي | وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي | 1-سازمان امور اداري و استخدامي کشور 2-وزارت امور اقتصادي و دارايي 3-وزارت صنعت، معدن و تجارت 4-وزارت علوم، تحقيقات و فناوري 5-وزارت آموزش و پرورش | کميسيون عالي تنظيم مقررات فضاي مجازي کشور |
34 | طرح ارتقاي ظرفيت مشارکتهاي مردمي و تشکلهاي مردم نهاد در فضاي مجازي | وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي | 1-وزارت کشور 2-وزارت علوم، تحقيقات و فناوري 3-سازمان صدا و سيماي ج.ا.ا 4-سازمان بسيج مستضعفين | کميسيون عالي ارتقاي توليد محتواي فضاي مجازي کشور |
35 | طراحي نظام توسعه صنعت داخلي افتاي کشور | مرکز مديريت راهبردي افتا | 1-وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات 2-وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح 3-فرماندهي انتظامي ج.ا.ا 4-سازمان پدافند غيرعامل کشور | کميسيون عالي امنيت فضاي مجازي کشور |
36 | تحول ساختاري نظام حکمراني فضاي مجازي کشور | مرکز ملي فضاي مجازي کشور | — | شوراي عالي فضاي مجازي کشور |
37 | طراحي نظام جامع تنظيمگري | مرکز ملي فضاي مجازي کشور | — | شوراي عالي فضاي مجازي کشور |
38 | طراحي نظام امنيت فضاي مجازي | مرکز ملي فضاي مجازي کشور | پيشنهاد طرح توسط وزارت اطلاعات | کميسيون عالي امنيت فضاي مجازي کشور |
39 | طرح تحول مرکز ملي فضاي مجازي کشور | مرکز ملي فضاي مجازي کشور | — | شوراي عالي فضاي مجازي کشور |
تبصره ۱: نظارت و راهبری کلان اقدامات بر عهده مرکز ملی فضای مجازی کشور است.
تبصره ۲: دستگاههای متولی موظفاند با کمک دستگاههای همکار، طرح عملیاتی اقدام مربوط (اهداف عملیاتی. اقدامات عملیاتی، برآورد اعتبار، زمان بندی اجرا و استقرار) را ظرف مدت دو ماه برای تصویب در مرجع تعیین شده، به مرکز ملی ارائه نمایند.
تبصره ۳: مرجع تصویب موظف است طرح مربوط را ظرف مدت دو ماه بررسی، تصویب و ابلاغ نماید.
تبصره ۴: خطوط راهنما، در تدوین طرح اقدامات فوق توسط دستگاههای متولی به شرح زیر است:
۱-۴- انسجام خط مشیها و پرهیز از صنفی و بخشینگری، هماهنگی و هم افزایی درونی و بیرونی در اقدامات کلان؛
۲-۴- باز معماری و تحول ساختارها با توجه به ضرورتها و اقتضائات نوین فضای مجازی با رعایت اصل کار آمدی و چابک سازی؛
۳-۴- رویکرد مشارکتی و مردمیسازی و استفاده حداکثری از ظرفیتهای بخش خصوصی و عمومی؛
۴-۴-ایجاد ساز و کار مسئولیت پذیری و پاسخگویی در همه طراحیها و اقدامات کلان؛
۵-۴- تعیین سنجه ها، شاخصها و دادههای لازم برای نظارت و ارزیابی اقدامات کلان؛
۶-۴- محافظت از دادههای ملی و اشتراک دادهها با حفظ حریم خصوصی؛
۷-۴- اهتمام ویژه به آموزش، توانمندسازی، جذب و نگهداشت سرمایه انسانی.