آیین نامه اجرایی احصای کلیه استعلامات و ایجاد نظام استانداردسازی تبادل اطلاعات بین دستگاهی
ماده۱ـ تعاریف:
۱ ـ۱ـ دستگاه اجرایی: کلیه دستگاههای اجرائی موضوع ماده۲۹ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ج.ا.ا. ؛
۱ـ۲ـ موارد پنجگانه: شناسایی و احصاء خدمت، استعلام، اسناد مورد تبادل، اقلام اطلاعاتی و سامانه اطلاعاتی مربوط به فرایندهای بیندستگاهی؛
۱ـ۳ـ پایگاههای اطلاعاتی پایه: کلیه پایگاههای داده و اطلاعاتی که داده و اطلاعات آنها برای احراز هویت اشخاص، داراییهای منقول و غیرمنقول، فعالیت اقتصادی، اجتماعی و علمی و صحت تبادل اطلاعات پولی، مالی و سرمایهای ضروری است؛ پایگاه هویت ایرانیان، پایگاه اسناد و املاک و حدنگاری کشور، پایگاه هویت وسایط نقلیه، پایگاه هویت اشخاص حقوقی، پایگاه کالا و خدمات، پایگاه مدیریت خدمات دولت، پایگاه نظام ملی نشانی گذاری مکان محور، پایگاه مالیاتی کشور، پایگاه اطلاعات مالی، پایگاه اطلاعات خدمات بانکی و پولی کشور، پایگاه اطلاعات و آمار، پایگاه سلامت، پایگاه ملی بیمه های سلامت کشور، پایگاه ملی بیمههای اجتماعی کشور، پایگاه ملی اطلاعات دادههای باز کشور، پایگاه اطلاعات مکان محور کشور (SDI )، پایگاه اطلاعات مکان اقامت اشخاص حقیقی و حقوقی، پایگاه اطلاعات سجل کیفری کشور، پایگاه اطلاعات مجوزهای کسب وکار کشور، پایگاه اطلاعات تحصیلی، پایگاه اطلاعات کسب و کارها و مشاغل کشور، پایگاه اطلاعات شبکه احراز هویت کاربران ارتباطی (شاهکار)، پایگاه احراز هویت قوه قضائیه و پایگاه ثبت نام الکترونیک قوه قضاییه (ثنا)، از مصادیق این پایگاههای اطلاعاتی پایه هستند؛
۱ـ۴ـ سند: هر نوع نوشته رسمی یا غیررسمی که در قوانین و مقررات جاری کشور شناسایی شده و یا هر سند الکترونیکی که اصالت صدور و تمامیت آن محرز باشد.
ماده۲ـ شناسنامههای فنی
کلیه اطلاعات موارد پنجگانه در قالب شناسنامه های فنی (شناسنامه خدمت، شناسنامه داده و شناسنامه سامانههای اطلاعاتی) توسط سازمان اداری و استخدامی کشور با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات احصاء و به تأیید کارگروه تعاملپذیری دولت الکترونیکی موضوع ماده۶ این آییننامه میرسد.
تبصره۱: شناسنامههای فنی مربوط به مجوزهای کسبوکار صادره توسط دستگاههای اجرایی با هماهنگی دبیرخانه هیأت مقرراتزدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب وکار تنظیم شود؛
تبصره۲: هرگونه ارایه خدمات دستگاههای اجرایی خارج از چارچوب مندرج در شناسنامه های فنی فاقد اعتبار است.
ماده۳ـ تبادل اطلاعات و استعلامات
تبادل اطلاعات و استعلامات موضوع این آییننامه، صرفاً از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات ( NIX ) موضوع تبصره «۲» بند «ث» ماده۶۷ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ج.ا.ا. و مطابق با دستورالعملهای صادره انجام خواهد شد.
تبصره۱: نوع اطلاعات و سامانههای اطلاعاتی دارای طبقهبندی از شمول این ماده مستثنی هستند. موارد استثناء توسط کارگروه تعاملپذیری دولت الکترونیکی موضوع ماده۶ این آییننامه تعیین میشوند؛
تبصره۲: کلیه درخواست های استعلام (و نه پاسخ آن ها) باید برای مرکز ملی تبادل اطلاعات قابل رهگیری و پیگیری باشد؛
تبصره۳: با رعایت الزامات حمایت از حقوق افراد موضوع داده، برخی استعلامهای دارای کاربرد عام، با تشخیص کارگروه تعاملپذیری دولت الکترونیکی و تأیید مرکز ملی فضای مجازی، به شیوه پخش عمومی در دسترس دستگاههای اجرایی ذینفع قرار می گیرد تا از استعلامهای تکراری مشابه و انبوه جلوگیری شود.
تبصره۴: استعلامات و تبادل اطلاعات بین دستگاه های اجرایی به صورت رایگان انجام می پذیرد. دستگاههای اجرایی، هزینههای مربوط را در قالب بودجه و اعتبارات مصوب خود پیشبینی و سازمان برنامهوبودجه کشور، در موافقتنامههای متبادله، هزینههای مرتبط را پیشبینی و در اولویت تخصیص قرار دهد.
ماده۴ـ تبادل الکترونیکی اطلاعات قوه قضائیه
تبادل الکترونیکی اطلاعات و پاسخگویی الکترونیکی به استعلامهای مرتبط با قوهقضاییه و سازمانها و مراکز تابعه آن، میتواند از طریق مرکز ملی داده های قوه قضاییه که از طریق کانال امن به مرکز ملی تبادل اطلاعات ( NIX ) متصل است، انجام شود.
ماده۵ ـ اجرای وظایف محوله توسط تمام دستگاهها
کلیه دستگاههای اجرایی با اولویت دستگاههای اجرایی متولی داده و پایگاههای اطلاعاتی پایه موظفند به نحوی وظایف خود در این آییننامه را اجرا نمایند که حداکثر ظرف مدت یک سال از تاریخ ابلاغ آیین نامه، کلیه استعلامهای مکتوب بیندستگاههای اجرایی حذف شود. پس از این مدت، درخواست و پاسخ به استعلام به شکل مکتوب، ممنوع بوده و تبادل اطلاعات و استعلام تنها از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات مجاز است.
ماده۶ ـ تشکیل کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی
کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی ذیل مرکز ملی فضای مجازی و با عضویت دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات (رییس کارگروه)، نماینده رئیس مجلس شورای اسلامی، رؤسای کارگروههای ۱۴گانه خوشههای خدمات (موضوع ضوابط فنی اجرایی توسعه دولت الکترونیکی مصوب مورخ ۱۳۹۳/۶/۱۱ شورای عالی فناوری اطلاعات) به تناسب موضوع و نمایندگان سازمان اداری و استخدامی کشور، دبیرخانه هیأت مقرراتزدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، وزارت اطلاعات، قوهقضاییه، وزارت کشور، بانک مرکزی ج.ا.ا.، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ستادکل نیروهای مسلح، نیروی انتظامی ج.ا.ا.، دستگاههای مبدأ (متولیان پایگاه اطلاعات پایه) و مقصد (بهرهبردار پایگاه اطلاعات پایه) حسب مورد و دو نفر متخصص فناوری اطلاعات به انتخاب رئیس کارگروه با وظایف و اختیارات زیر تشکیل میشود:
۶ ـ ۱ـ تعیین ضوابط و استانداردهای لازم نظیر قالب شناسنامههای فنی؛
۶ ـ ۴ـ ارزیابی شناسنامه فنی تکمیل شده توسط دستگاههای اجرایی؛
۶ ـ ۳ـ استعلامات و نحوه دسترسی به آنها؛
۶ ـ ۴ـ تعیین دادگان[۱] برای دولت الکترونیک؛
۶ ـ ۵ ـ تدوین توافق نامه تبادل اطلاعات بین دستگاه های مبدأ، مقصد و مرکز ملی تبادل اطلاعات؛
۶ ـ ۶ ـ تأیید درخواست استمهال دستگاه های اجرایی و موارد مستثنی از این مصوبه؛
۶ ـ۷ـ تعیین مدل پیادهسازی تبادل اطلاعات و استعلام الکترونیکی بیندستگاهی؛
۶ ـ ۸ ـ بهروزرسانی فهرست پایگاههای اطلاعاتی پایه؛
۶ ـ ۹ـ تدوین دستورالعملهای اجرایی مورد نیاز.
ماده۷ـ اختلاف در اجرای آییننامه
در صورت بروز اختلاف در نحوه اجرای این آییننامه، بین دستگاههای اجرایی، شورای اجرایی فناوری اطلاعات مرجع داوری است. برای نهادهای خارج از قوه مجریه، مرکز ملی فضای مجازی مرجع تصمیمگیری خواهد بود.
ماده۸ ـ نسخ کلیه مواد مغایر با این آیین نامه
معاونت حقوقی ریاستجمهوری ظرف مدت سه ماه نسبت به تنقیح و حسب مورد نسخ کلیه مواد مغایر با این آیین نامه در تصمیمنامهها، مقررات، بخشنامهها و مصوبات قبلی، از طریق مراجع قانونی ذیربط اقدام نماید.
پاورقی:
۱- Data Set