به گزارش زاویه؛ وب‌گاه واشنگتن پست، اخیرا طی گزارشی، از جنبه‌ای متفاوت به مسئله طرح ادعای تقلب در انتخابات میان‌دوره ایالات متحده آمریکا و انتشار اخبار جعلی در این زمینه، پرداخته است.

واژه پارانویا در تعریف، غریزه یا فرایندی از فکر است که تحت تأثیر اضطراب یا ترس به حالتی غیرمنطقی و وهم‌آلود درمی‌آید و موجب می‌شود افراد مبتلا فکر کنند که دیگران برای آزار و اذیت آن‌ها می‌کوشند یا اینکه به دنبال توطئه علیه آن‌ها هستند. شاید این بهترین واژه‌ای است که می‌توان به اقدامات وب‌سایتی که اولین بار در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۱ ایالات‌متحده به کاربران خود هشدار داده بود «منتظر سرقت آرا باشید» و این بار نیز در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره سعی در بی‌اعتبار کردن نتایج انتخابات پیش از اعلام رسمی آن کرده است، اطلاق کرد.

آنچه در این سایت‌ها و روایت‌سازی‌هایی که از اتفاقات عادی و مرسوم در حوزه‌های رأی‌گیری همچون خراب شدن برخی ماشین‌های اخذ آرا در آریزونا، تمدید مهلت ارسال ایمیل و اخذ آرا در جورجیا صورت می‌پذیرد تا تئوری تقلب کلید بخورد، در کنار شایعاتی همچون جلوگیری از ورود افراد به حوزه‌های رأی‌گیری و ممانعت از مشارکت آن‌ها و همچنین جعل آرا و دست‌کاری در نتایج حتی پیش از برگزاری انتخابات، اشتباه و یا تنها شیطنت رسانه‌ای در انتشار اطلاعات نادرست نیستند.

به عقیده برخی متخصصان، می‌توان این دست اقدامات را دکترین سیاسی تقلب دانست که با فریب شهروندان عادی و همراه کردن افراد سرشناس، هدف خاصی را دنبال می‌کند و در برخی موارد برای محق نشان دادن خود از پیروانش استفاده ابزاری کرده و آن‌ها را به اعمال خشونت فرامی‌خواند.
به‌عنوان‌مثال، بلیک مسترز، نامزد جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا از آریزونا، یکی از افراد سرشناسی است که خواسته یا ناخواسته با سخن گفتن مدام از رخ دادن اتفاقی بد که همانا تقلب در انتخابات است و اعلام خطاهای مکانیکی به‌عنوان بخشی از فرآیند دست‌کاری آرا توسط دمکرات‌ها، در زمین دکترین تقلب بازی می‌کند.

در این میان چنانچه اتفاقاتی هم که قابل‌پیشگیری بوده‌اند، رخ دهند، موج‌سواری‌ها را دامن می‌زنند و تئوری توطئه را تقویت می‌کنند. کیت استاربرد، دانشیار دانشگاه واشنگتن و محقق شایعه‌پراکنی‌های آنلاین، در این زمینه گفت: «تأخیر در شمارش آرا به ویژه در رقابت‌های فشرده که می‌توانست با تدابیری پیشگیری و کنترل شود، منجر به از دست رفتن اعتماد عمومی و افزایش شایعات می‌شود.»

همان‌گونه که یکی از مفسرین راست‌گرا فرصت را غنیمت شمرده و طولانی شدن فرآیند شمارش آرا را این‌گونه تفسیر کرده است: «به نظر می‌رسد دمکرات‌ها برای تقلب نیاز به زمان دارند.»

اگرچه در این دوره پلتفرم‌های اجتماعی در ایالات متحده آمریکا اعلام کردند که تمرکز خود را برای عدم انتشار اطلاعات نادرست معطوف ساخته‌اند، اما باز هم ویدئوها و پست‌هایی با مضمون تقلب انتخاباتی، به صورت گسترده انتشار یافتند و پلتفرم‌ها حذفشان نکردند. آن‌ها دلیل این امر را عدم

نقض آشکار سیاست‌های خود توسط منتشرکنندگان محتوای مورد بحث، عنوان کردند.

سندی اوتیس، مدیر سابق بخش فناوری، تحلیلگر سازمان سیا و محقق حوزه اخبار جعلی، در این مورد اعلام کرد: «ما همه رسانه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌های تفسیری و خبری مستقل و عوامل تأثیرگذار در رسانه‌های اجتماعی را از لحظه‌ای که مدعی تقلب در انتخابات علیه محافظه‌کاران می‌شوند، تحت نظارت قرار داده و رصد می‌کنیم.»

 

پیوند منبع